دو روز پیش طاهر ایلچی وکیل و فعال سیاسی معروف کرد در حالی که در یکی از خیابان های شهر دیاربکر در حال مصاحبه بود، به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.

ایلچی قبلا چندین بار توسط سازمان اطلاعات ترکیه دستگیر شده بود.

ایلچی ادعا کرده بود از طرف آنها تهدید به مرگ شده و حتی نوع مرگ او رو هم بهش گفتن.در فیلمی که از لحظه ی تیراندازی منتشر شده نیروهای پلیس مخفی ترکیه در حال تیراندازی به افراد مسلح ناشناس هستند که به سرعت در حال متواری شدن هستند.

حضور ایلچی در سمت راست فیلم در ثانیه 4 قبل از مورد اصابت قرار گرفتن قابل تشخیص هست.دولت ترکیه پیش از این ایلچی رو به دلیل خودداری از تروریست خواندن PKK به تهدید امنیت ملی و ارتباط با تروریستهای PKK متهم می کرد.

در حالیکه ایلچی در سخنرانی ها بر مسالمت آمیز بودن مطالبات تاکید و طرفین رو به عدم درگیری تشویق می کرد.

دیروز مراسم خاکسپاری و یادبود ایلچی هم در شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول به خشونت کشیده شد. نخست وزیر اردوغان و داوداوغلو این ترور رو محکوم کرده و امنیت ترکیه رو هدف این ترورها عنوان کردن. تحقیقات پلیس ترکیه به شکل محرمانه ادامه داره و هنوز شخص یا گروهی به عنوان مسئول احتمالی این تیراندازی ها معرفی نشدن.

دمیرتاش هم در موضعی اعتراضی گفت: علت این حادثه دولت نیست، بلکه بی دولتی هست!

با وجود مشکلات جدی،دستگیریها و تهدیدهایی که حکومت ترکیه برای ایلچی ایجاد کرده بود ، فرضیه دست داشتن دولت در این ترور به دلیل تبعات سنگینی که در بر داره، منطقی به نظر نمیرسه.

لینک دانلود : http://fs2.filegir.com/a7up/Diyarbak%C4%B1r_Bar_Association_Head_Tahir_El%C3%A7i_policeman_killed_by_PKK_attack_in_southeast_Turkey_%5BmkAc8N5MjtU%5D_%5Btag18%5D.mp4