محکوم کردن حملات تروریستی پاریس هم تبدیل به دردسر جدیدی شده برای مسلحین.

دیروز بیانیه ای از 49 گروه مسلح سوری منتشر شد که در آن حملات پاریس محکوم شده بود و طبق معمول اسد و دولت سوریه رو هم در کنارش محکوم کرده بودند.

مشخص هست که انگیزه اصلی این گروهها جلب حمایت غرب و احتراز از قرار گرفتن در لیست گروههای تروریستی در کنار داعش هست که قراره این لیست به زودی اعلام بشه.اما گروههای رادیکال مطرحی مانند جبهة النصره، جندالاقصی، جیش السنه و گروههای تابعه شون که میشه بخش مهمی از مسلحین سوری غیر از داعش رو تشکیل میدن و تمام پیروزیهای یک سال اخیر مسلحین نقش اصلی را ایفا کردن ؛از ایراد بیانیه در محکومیت یا دفاع از حملات تروریستی طفره رفتن.

در مورد اول که مشخصه نگران زیر سوال رفتن ایدئولوژیشون نزد پیروان سرسختشون هستن، در مورد دوم هم کوچکترین دفاعی سبب میشه سریعا به لیست تروریستها الصاق بشن.

همین باعث شده این مساله محکوم کردن، تبدیل به مشاجرات لفظی و اتهام زنی هواداران گروههای مسلح مختلف با هم بشه.احرارالشام در بیانیه ای مجزا شبیه بیانیه بقیه گروهها حملات پاریس رو محکوم کرد. تا اینکه شیخ ابوراتب مسئول بخش حمص احرارالشام در اظهارنظری با تمسک به ایمن الظواهری پس از ابراز رضایت از عملیات تروریستی پاریس ، آنرا انتقام از کفار خوانده و گفته بگذارید قلب مادران فرانسوی، روس و آمریکایی آتش بگیره و ..احرارالشام هم با دستپاچگی بیانیه زده و بعد از ادای احترام به شیخ، موضع اون رو موضع شخصی ابوراتب دونسته نه موضع سازمانی!

این اتفاق تردیدهای حامیان غربی مخالفین رو در مورد صداقت و نیت گروههای مسلح بیشتر می کنه.

علاوه بر این که موضع گیری احرارالشام به عنوان بزرگترین گروه مسلح سوری از اهمیت خاصی برخوردار هست، این گروه در حال حاضر به مثابه چتری برای پنهان کردن گروههای افراطی و تکفیری مانند النصره محسوب میشه (با تشکیل ائتلاف جیش الفتح) که فارغ از موضع گیری در مورد حملات پاریس قطعا در لیست گروههای تروریستی وارد خواهند شد. ادامه ی فعالیت و عدم هدف قرار گرفتن این گروهها از طرف ائتلاف های غرب و شرق مستلزم وسعت و ضخامت این چتر سلفی هست!