در آستانه ی نشست آستانه روسیه، ایران و ترکیه بر سر تنظیم سند آتش بس (یا کاهش درگیری) در سوریه به توافق رسیدند و قرار است به زودی در مناطق چهارگانه ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه (درعا و بادیه) اجرایی شود.
دولت سوریه از این طرح استقبال کرده اما گروههای مسلح سلفی-جهادی شدیدا آن را رد کرده و آن را تلاشی برای نابود کردن هر گونه حرکت جهادی در سوریه قلمداد کردند.
بر اساس این سند گروههای مسلح پایبند به توافق تحت ضمانت ترکیه و با عنوان گروههای نشست آستانه از گروههای متخاصم و تندروتر جدا خواهند شد.
قرار است نمایندگان سه کشور به طور ویژه در مورد نحوه ی برخورد با ائتلاف تحریرالشام، احرارالشام و نورالدین زنکی گفتگو و تصمیم گیری کنند. پس از آخرین نشست آستانه چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ی ترکیه مسلحین را از همکاری با جبهه فتح الشام (النصره سابق که بعد از نشست به تحریرالشام تغییر نام داد) بر حذر داشت اما حضور نیروهای ا‌ئتلاف ارتش آزاد در اتاق عملیات تحت فرماندهی تحریر الشام در عملیات اخیر شمال حماه و همچنین استفاده محدود از نفربرهای ارتش ترکیه، اعتبار سخنان چاووش اوغلو و صداقت ترکیه در همراهی در مبارزه با تروریسم را خدشه دار کرد.
پوتین می گوید ترامپ تلویحا از این طرح حمایت کرده است...