بزرگراه ها نقشی مهم در عملیات حلب ایفا می کنند.
با توجه به کم تراکم تر بودن محیط شهری در اطراف بزرگراه ها (بخصوص بزرگراه هایی که در مناطق غیر سنتی ساخته شده اند)، این عوارض مصنوعی میتوانند نقشی ویژه در طرح عملیاتی ایفا کنند.
در عملیات های برق آسای اخیر حلب اما نقش بخش بندی مبتنی بر بزرگراه ها کاملا نمایان بوده و در آینده نیز خواهد بود.
نیروهای سوری پس از پیدا کردن نقطه ضعف مسلحین، ابتدا در بخش شماره 1 تا بزرگراه عزالدین قسام و عبدالقادر جزائری پیشروی کردند.
در مرحله دوم که خطوط مسلحین از هم پاشید و احتمال محاصره آنها در محله های شمالی میرفت، مسلحین تا پشت اتوبان العرقوب عقب نشینی کردند و بخش 2 نیز پاکسازی شد.
پس از وقفه ای کوتاه ارتش این بار در بخش شماره 3 آفند کرد و محله شیخ سعید که به وسیله اتوبان شیخ سعید و خط آهن شمالی از شهر حلب جدا می شد را پاکسازی نمود.
اما برای عملیات احتمالی بعدی سه گزینه بخش های 4 و 5 و 6 پیش رو میباشند:
اگر مناطق کم تراکم و آسان الفتح حلب رو با رنگ آبی نشان داده شوند، مشخص می باشد که دو بخش 4 و 6 گزینه های مطلوب تری برای عملیات هستند.
حسن عملیات در منطقه 6، کوچکتر بودن منطقه و نزدیکی به مرکز تمرکز نیروها در جنوب غرب حلب هست.
این هدف با پیشروی نیروها تا پشت بزرگراه بستان القصر محقق خواهد شد.
اما در صورتی که منطقه 4 هدف پاکسازی باشد، به خاطر وجود بافت قدیمی حلب در این منطقه میتوان گفت که فرماندهان قسمتی سخت از عملیات پاکسازی حلب رو به اتمام رسوندن و بزرگراه فرودگاه-قلعه حلب پاکسازی خواهد شد.