11-19-2015_5-56-39_PM.jpg

بدنبال آغاز حملات یگانهای ارتش سوریه  در شمال این کشور ، که با پشتیبانی واحدهای توپخانه و هوانیروز ارتش روسیه صورت گرفت ، انتشار ویدئوهای  مربوط به این تهاجم بخوبی نشان می دهد بالگردهای توپدار هایند ارتش روسیه ، ماموریت سرکوب واحدهای متحرک شورشیان را بر عهده دارند .

images_28129.jpg

این بالگرد که در اوایل دهه 70 میلادی  به دنیای بالگردهای رزمی معرفی گردید ، در تعداد قابل توجهی به ارتشهای عرب همپیمان اتحاد شوروی سابق ، بویژه ارتش عربی سوریه  تحویل داده شد . اگر چه برخی منابع ادعا می کنند که بالگردهای هایند موجود در ویدئوها متعلق به ارتش سوریه است ، اما شواهد از حضور مستقیم هایندهای ارتش روسیه در درگیری های رزمی حکایت دارد ، بخصوص توجه ویژه به پیکربندی تسلیحاتی ( توپ دماغه) صحت این مساله را اثبات می کند.

11-19-2015_5-55-39_PM.jpg

یکی از مهمترین نشانه های حضور مستقیم بالگردهای هایند با خدمه روسی در محیط رزمی ، منشاء روسی تاکتیکهای به کار گرفته شده توسط این بالگردهاست . این تاکتیکها که عمدتاً به شناسه " پرواز سینه مال " شناخته می شوند ، تاکتیک اصلی روسها برای حمله به مواضع زمینی بشمار می آیند و در جریان آن ، بالگرد در حالی که فقط چند متر با سطح زمین فاصله دارد بسوی هدف حرکت و آن را زیرآتش توپ و راکتهای هدایت ناپذیر خود می گیرد .

11-19-2015_5-01-55_PM.jpg

این تاکتیک ، یعنی پرواز و سپس درگیر شدن با اهداف ، پس از آنکه تلفات  یگان بالگردی ارتش سرخ بواسطه استفاده افغان ها از موشکهای دوش پرتاب بتدریج افزایش یافت ، تصویب و به اجرا گذاشته شد . قبل از ظهور تهدید موشکهای دوش پرتاب در افغانستان ، خدمه روس با استفاده از یک شیرجه ملایم بر روی اهداف ، آنها را آماج مهمات محمول خود قرار می دادند .

 

در ژانویه 1985 ، مقاله ای توسط سرهنگ دوم نیروی هوایی   آر . نلسون ، در مجله دانشکده هوایی به رشته تحریر در آمد که در آن اذعان شده بود که خدمه روس ، تاکتیکهای خود برای حمله به اهداف زمینی را بطور کامل تغییر داده ، به شکلی که  براساس دستورالعمل های ابلاغی ، استفاده از توپ یا راکت ها می بایست در یک خط مستقیم به فاصله 200 فوتی  علیه اهداف مورد نظر صورت گیرد .

در ویدئوهای  منتشر شده از هایندها در سوریه ، بخوبی شلیک فلرها ، مدت کوتاهی پس از آغاز حملات دیده می شود تا بعنوان یک اقدام احتیاطی ، از اصابت موشکهای ضد هوایی دوش پرتاب ، جلوگیری بعمل آید . البته این بدان معنا نیست که شورشیان  الزاماً از این جنگ افزار علیه آنها استفاده می کنند ، بلکه صرفا بعنوان یک اقدام احتیاطی ، همانند همتایان خود در عراق و افغانستان  ، برای جلوگیری از حوادث ناخواسته ، صورت می گیرد .

ویژگی اصلی این بالگرد ، در کنار استفاده از مهمات سنگین  توپ ، راکت و برخی اوقات مهمات سقوط آزاد غیر هدایت شونده ، توانایی آن در حمل نیم دو جین سرباز برای اجرای عملیات سریع در پشت خطوط دفاعی شورشیان است .

به اعتقاد نویسنده این سطور ، بالگرد هایند ، اگر چه  در قسمتهای زیرین خود بخوبی از زره های حفاظتی برخوردار است ، اما همچنان توپهای ضد هوایی ، بویژه توپهای کالیبر 14.5 و با لاتر ، یک تهدید متعارف علیه آنها بشمار می روند .   

 

توماس  گیبون - نف ، عضو هیئت تحریریه  واشنگتن پست و تفنگدار سابق نیروی دریایی ایالات متحده 

پی نوشت :

این شکل تحلیل ها در سطح وب الی ماشا.. وجود دارند . این فقط یکی از صدها نمونه تحلیلی است که صورت می گیرد بدون اینکه ارزش سخت افزار ( ساخت روسها یا هر کشور دیگری ) زیر سئوال رود و فقط براساس شواهد ، اتفاقات آنالیز می شود ، چیزی که ما باید آن را یاد بگیریم

/میلیتاری