به دنبال مصالحه های قدسایای دمشق و الوعر حمص خبرهای خوبی از مصالحه در مناطق مختلف ریف دمشق به گوش میرسه.

گفته میشه دولت با مسلحین (اکثرا داعش و النصره) در محله های تضامن، قدم، حجرالاسود و اردوگاه یرموک به توافق رسیده که این مناطق رو ترک کنند و با اسلحه شخصی به رقه، ریف ادلب و شمال حماة منتقل بشن.

بر همین اساس اولین گروه از مسلحین حجر الاسود امروز با چند اتوبوس از حجر الاسود خارج شدند.

در یرموک بنا بر این هست که بعد از خروج مسلحین داعش و النصره گروههای فلسطینی از جمله اکناف بیت المقدس، جبهه خلق برای آزادی فلسطین و.. کنترل کامل اردوگاه یرموک رو بر عهده بگیرن.

چند ماه پیش داعش با کمک النصره تونست وارد یرموک بشه و بخش اعظم اون رو اشغال کنه.

اکناف بیت المقدس همون گروهی هست که با حماس ارتباط نزدیکی داره و در اوایل با گروههای مسلح در یرموک همکاری می کرد اما بعد از ورود داعش به یرموک از آنها جدا شد و در کنار بقیه گروههای فلسطینی با ارتش سوریه همکاری کرد.

با شکستهای میدانی جیش الاسلام در غوطه شرقی و نارضایتی روز افزون ساکنین باقیمانده در غوطه شرقی امکان پیوستن غوطه شرقی (یا لااقل بخشهایی از اون) به مصالحه ها وجود داره.

ارزش مصالحه در کل غوطه شرقی اینقدر زیاد هست که میشه اون رو با آزادسازی کل استان ادلب مقایسه کرد! هنوز بمباران های هوایی و خمپاره پراکنیها در مناطقی که مردم غیر نظامی از دو طرف زندگی می کنند، ادامه داره و قربانی می گیره.

حتی جایگزینی بمب های بشکه ای کم دقت با بمباران هوایی دقیق تر روسها هم نتونسته این تلفات غیر نظامی رو به صفر برسونه.

کودکانی که هنوز چه در شهرکهای غوطه شرقی مثل حموریه و نشابیه در بمباران هوایی شهید میشن و چه در محله های امن دمشق یا محله هایی مانند ضاحیه الاسد در خمپاره پراکنی کور به شهادت میرسن.

با خروج مسلحین از مناطق مسکونی که یک پیروزی بزرگ برای دولت و مردم غیرنظامی دو طرف هست، میشه امیدوار بود آمار قربانیان غیرنظامی به حداقل برسه.شهر حمص با خروج مسلحین الوعر بعد از مدتها به امنیت کامل میرسه و مثل طرطوس، لاذقیه، سویداء، حسکه و حماه مردم میتونن در آرامش زندگی کنن.

تک تیراندازان مسلح در الوعر جان شهروندان زیادی رو در مناطق اطراف گرفتند و گروگانهای زیادی هم داشتند که الان همشون آزاد شدن. با مصالحه های اخیر بخش مهمی از حومه دمشق بدون درگیری و خونریزی به کنترل دولت در می آیند و از تلفات غیرنظامی هم به میزان قابل توجهی کاسته میشه.

این یکی از اصلی ترین و مهمترین دلایل حمایت از مصالحه ها در نقاط مختلف سوریه هست. در مورد اهمیت این مصالحه ها و تاثیرات شگرف آن بر حل یا تسکین بحران سوریه به تفصیل در پست های دیگر بیشتر خواهیم نوشت.گزارش تصویری از تحولات میدانی در غوطه شرقی به خصوص درگیریهای اطراف حرستا در پست های آینده.