"آمرلی پس از 80 روز محاصره آزاد شد".

اما در کنار این خبر، این عملیات چه دستاوردهایی در کوتاه مدت و بلند مدت برای عراق خواهد داشت؟
جنگ در استان صلاح الدین به عنوان کلیدی برای حمله به بغداد محسوب می شود. استان صلاح الدین علاوه بر همسایگی با استان بغداد از مهمترین استانهای کشور، در بخش منابع آبی، منابع نفتی، صنایع و مخصوصا مردمی علاقه مند به حزب بعث است. از شهر های مهم این استان می توان شهر های سامرا، تکریت، توزخورماتو و بیجی را نام برد که هم اکنون دو شهر از این چهار شهر در اشغال داعش است.
با توجه به اینکه در همین گروه و در پست های قبلی توضیحاتی در مورد این استان و هجوم داعش داده شده ترجیح می دهم بیشتر بر جزئیات عملیات های احتمالی آینده بپردازم.

با ورود نیروها به منطقه آمرلی و فتح روستاهای جنوبی و شمالی آن، داعش هنوز در روستاهای غربی این شهر حضور دارد ولی این دور از ذهن به نظر نمی رسد که طی سه تا چهار روز دیگر این سه روستای مهم بخش غربی نیز فتح شود.
بعد از فتح این روستاها و برداشتن فشار داعش از دو شهر آمرلی و توزخوزماتو، طبق نقشه، نیروهای مردمی و ارتش دو هدف عمده را می توانند در نظر داشته باشند:
1- حرکت برای فتح جلولا و سعدیه: این دوشهر در منتهی الیه شرقی استان، آخرین حد پیشروی داعش بوده است. این دو شهر هفته هاست زیر فشار ارتش و پیشمرگه مقاومت نموده ولی به علت امکان پشتیبانی، تا قبل از رفع حصر آمرلی توانایی مقابله را داشته است. حال با قطع شدن شدن مسیر های پشتیبانی و فاصله بیش از 200 کیلومتری از آخرین شهر مورد اشغال داعش (تکریت) فتح این دو شهر دور از ذهن نیست.
2- حرکت برای فتح تکریت: بزرگترین هدف ارتش و دولت عراق در مبارزه با داعش، فتح دو شهر موصل و تکریت بوده است.
ارتش برای فتح تکریت به عنوان یکی از سه مرحله فتح موصل (1- فتح تکریت 2- فتح بیجی 3- فتح موصل) ماه هاست که عملیات های گوناگونی را پایه ریزی کرده است.
علی رقم پیشروی های خوبی که در این عملیات ها صورت گفته است ولی هنوز دسترسی به قلب تکریت صورت نگرفته است . ارتش عراق در این عملیات ها توانسته شهر را از جنوب و شمال محاصره کرده ولی به دلیل وجود پل استراتژیک تکریت، نیروهای داعشی و امکانات به صورت دائم به شهر وارد می شوند.
حال این سوال پیش می آید که تعلل ارتش و به ویژه نیروی هوایی برای انهدام پل به چه دلیل است.
جواب این سوال را در پیشبینی حرکت نیروهای شرکت کننده در رفع حصر آمرلی می توان جستجو کرد.
به زودی بیش از 4000 نیرو به همراه ادوات زرهی نیمه سنگین به شرق تکریت و پل این شهر رسیده و تنها راه پشتیبانیی داعش را قطع خواهند نمود. این نیروها برای ورود به تکریت از این پل استفاده خواهند کرد یا با تسلط بر این پل صدها داعشی را کشته یا اسیر میکنند. در این صورت مطمئنا فتح تکریت بیش از چند روز زمان نخواهد برد.
در اخبار منتشره این نکته بسیار قابل توجه است که داعش چند روزیست بسیار تلاش می کند که روزنه ای بین نیروهای مستقر در شمال تکریت باز کند و استفاده از نیروهای استشهادی نشان دهنده استفاده از آخرین حربه می باشد.

با تشکر از جناب کریمی عزیز