تحولات قابل توجه در عرصه میدانی یمن رو میشه در چهار جبهه اصلی بررسی و تحلیل نمود:

1.جبهه جنوبی با محوریت تعز تا پایگاه هوایی العند :

در جبهه جنوبی نبردهای انصارالله با نیروهای ائتلاف عربی از اول درگیری ها جزو مهم ترین جبهه رویارویی دو طرف بوده. هرچند انصارالله تا قبل از ورود ائتلاف به عدن هیچ وقت نتوانسته بود عملا بر بیشتر از نصف شهر مسلط بشه و از طرف دیگر ورود ائتلاف و پیشروی نیروهای آنها تا تعز باعث سست شدن موقعیت های انصارالله در تعز شد.
گرفتن ضربه و شدت ورود ائتلاف و همپیمانانش (عموما نیروهای یمنی الاصل، القاعده و بعضی مزدوران آفریقایی) به تعز ، بیشتر از 3 ماه طول نکشید و ائتلاف علیرغم گذاشتن فشار اصلیش در محور جنوب روی تعز موفق به پس زدن انصارالله از کوه های اطراف و بعضی محله های حاشیه ای نشد.
از حدود 3 ماه پیش تا کنون، انصارالله موفق به تغییر حالت از دفاع به حمله شده و با بازپسگیری مواضع قبلی، کنترل دو راه اصلی ورودی و خروجی شهر به مناطق جنوبی تعز رو در دست گرفت و عملا شهر رو دوباره در محاصره قرار داد .

با توجه به اهمیت این دو راه، کمی در موردشون توضیح میدم:
اولین جاده، جاده ای هست که تعز رو از طریق کرش به عدن متصل میکنه، موقعیت جاده تا حدود پایگاه العند کوهستانی هست و طبیعتا انصارالله بر اون قسمت از جاده که در کوهستان واقع شده تسلط داره.  انشالله اگر انصارالله موفق بشه حدود 30 کیلومتر دیگه رو پاکسازی کنه، میشه گفت که قسمت کوهستانی تمام شده و با توجه به اینکه انصارالله بر بلندیهای مجاور العند یعنی جبل الیاس مسلط هست ؛ میتونه از شمال به دروازه های العند و بعد لحج برسد .
جاده دوم که از اهمیت کمتر منطقه ای برخورداره، جاده ایه که تعز رو از طریق صنه به عدن وصل میکنه. این جاده هم در قسمت کوهستانیش در دست انصارالله هست.
البته این مسیر اصلی ترین مسیر  رساندن امداد به نیروهای در محاصره ی ائتلاف در تعز بود که پس از تصرف المسراخ در جنوب تعز توسط انصارالله و پیشروی ها بعدی مسدود شد .

2.جبهه شرقی با محوریت مارب تا صنعا :

محور مارب - صنعا از این لحاظ مورد توجه است زیرا بر خلاف جبهه جنوبی ، قسمت اعظم راه رسیدن به پایتخت یمن رو بیابانهایی تشکیل میدن که نیروهای ائتلاف به کمک تجهیزات زرهی خود و پشتیبانی هوایی، امکان مانور بیشتر در اون رو دارند.
البته کوهستانهای قسمتهای غربی محور مارب - صنعا این نگرانی رو کمتر میکنه و مطمئنا رد شدن از این کوهستان مسلتزم جنگ کوهستان برای نیروهای ائتلاف هست و تجربه ی نبرد با نیروهای چریک و ورزیده ی انصار الله در کوهستان این را نشان میده که شانس موفقیت انصارالله بیشتر هست .
هرچند پایش تحرکات انصارالله نشون میده که اونها دوست ندارن از کوه ها به صورت دائم خارج بشن و در بیابان بدون عوارض قرار بگیرن، اما حرکت های چریکی زیادی رو از انصارالله در این محور مشاهده کردیم.
در هفته ای که گذشت درگیریها تقریبا به داخل کوه های اصلی هم کشیده شد . نیروهای ائتلاف زمانی که پس از هفته های متمادی موفق به عبور از نیروهای انصارالله در صرواح نشدند بر آن شدند تا با فشار از سمت شمال شرقی صنعا به نوعی هم به استان صنعا وارد بشوند و هم صرواح رو دور بزنند . تاکتیکی که موثر واقع شد .
با تصرف الحزم ، مفرق الجوف هم سقوط کرد و نیروهای ائتلاف وارد کوهستان های شمال شرقی صنعا شدند ، از این رو نیروهای انصار الله از صرواح به قسمت های غربی تر یعنی به سمت بنی حشیش عقب نشستند و نیروهای بسیاری هم برای جلوگیری از ورود بیشتر ائتلاف به صنعا و اجرای کمین های متداول که شگرد انصارالله هست ، روانه ی شمال شرقی این استان شدند .
در حال حاضر کوهستان های حد فاصل غرب صرواح محل درگیری و  خط تماس هست و از سمت دیگر درشمال شرق استان صنعا نیروهای ائتلاف در اطراف مفرق الجوف و کوهستانهای مذکور حضور دارند و با نیروهای انصار درگیرند . اگر در حال حاضر ائتلاف اقدام به پیشروی از این مسیر بکند با تلفات وحشتناکی روبرو خواهد شد و به نظر میرسه منتظر حرکت بعدی پازل هستند که ممکن هست از سمت دیگری مکمل پیشروی های اخیر از این محور باشد .

3.جبهه ی غربی با محوریت ساحل مخا - ذباب :

در این محور هم پس از سد راه پیشرویهای ائتلاف که به پشتیبانی ناو های مصری صورت میگرفت و نیروهای ائتلاف رو تا پشت مخا جلو آورد ، عملیات های انصارالله با هدف کنترل دوباره بر تنگه باب المندب شروع شد و نیروها توانستند بر مثلث العمری و قسمت اعظم بندر ذباب مسلط بشن. با توجه به وضع جغرافیایی منطقه و نبود روستا و یا شهر بین ذباب و تنگه ی باب المندب ، انشالله اگر کار ذباب تمام و تثبیت بشه، هدف بعدی پیشروی حدود 20 کیلومتری تا باب المندب خواهد بود .
نکته ای که میمونه اینه که نیروهای ویژه عربستان با پشتیبانی ناوهای مصری حدود یک هفته پیش تونستن کنترل جزیره حریش رو به دست بگیرند. هرچند جزیره الان برای انصارالله موقعیت استراتژیکی نداره و البته هنوز وضعیت جزیره ذقار در شمال حریش کاملا روشن نیست(در نقشه برای ائتلاف در نظر گرفته شد) ؛ ولی باید گفت که یمنیون باید حواسشون باشه که اگر عربستان کنترل این دو جزیره رو بدست بگیره ممکنه در آینده که آتش بس یا صلحی بخواد صورت بگیره، پس گرفتن این جزایر کار راحتی نخواهد بود .

4.جبهه ی شمالی با محوریت شمال الحدیده - شمال جوف :

شاید در نگاه اول این منطقه آنچنان خطرناک و مسئله ساز  به نظر نرسه و پایگاه قدرتمند انصارالله در صعده باعث غفلت از این موضوع بشه ولی واقعیت این هست که اگر به هر طریق ممکن نیروهای ائتلاف موفق بشند پلی ارتباطی میان حجه-عمران-جوف برقرار کنند ، مشکلات عدیده ای برای انصارالله بوجود خواهد آمد (البته این امر بسیار سخت و دشوار هست ولی غیر ممکن نیست) و یا در حالتی دیگر و به صورت حداقلی با پیشروی از سمت حجه و از سوی دیگر با پیشروی از سمت شمال و مرزهای جوف به پایین و به طرف صعده ، قادر خواهند بود ضمن فشار بر استان صعده ، ابتکار عمل در قسمتهای جنوبی (یعنی شمال استان صنعا) رو در دست بگیرند و لزوما به ایجاد پل ارتباطی میان حجه-عمران-جوف نیازی نخواهد بود .
در حال حاضر و پس از آنکه میدی به تصرف ائتلاف در آمد ، نیروهای ائتلاف فشار خودشان را با پیشروی از سمت طوال و میدی به سمت مدیریت حرض بیشتر کردند ،البته انصار الله مقاومت کرده و نیروهای ائتلاف رو در گذرگاه طوال زمین گیر کردند ، همچنین آخرین خبرها از توقف پیشرویهای نیروهای ائتلاف در جنوب حرض داشت.
از سمت دیگر و از شمال نیروهای عربستان قصد داشتند به سمت البقع پیشروی کنند که آنهم بی نتیجه بود .
همانطور که قبلا گفتیم الحزم سقوط کرد و درگیریها حول این منطقه ادامه داره ، الحزم با توجه به وضعیت خاص قرارگیری در  استان جوف و مجاورت با صعده و  صنعا میتونه بعنوان نقطه ثقلی تقریبا مهم محسوب بشه و مطمئنا در اختیار داشتن این شهر ، ابتکار عمل رو تا حدود زیادی از دست ائتلاف خارج میکنه .

با توجه به گفتهای بالا میشه به این نتیجه رسید که وضعیت در جنوب یمن تقریبا به نفع انصارالله و وضعیت در شمال خطرناک و نامناسب هست .

منتظر پست های تکمیلی ما باشید .

نقشه با کیفیت : https://www.mediafire.com/?466n91rrjxxta08