از آغاز بحران سوریه و جدا شدن حدود 15 درصد از نیروهای ارتش به بهانه هایی همچون پیوستن به جیش الحر «ارتش آزاد»، فرار سربازها از خدمت و سایر مشکلاتی که به تضعیف نیروهای مسلح سوری منجر شد، نظام سوریه به فکر تقویت ارتش این کشور با کمک گروه های  مردمی افتاد.

🔹راهکار اولیه، تقویت ارتش سوریه
ارتش ابتدا  با تشکیل و تقویت نیروهای ویژه سعی در مهار بحران را داشت. در این راستا نیروهای گارد ریاست جمهوری و نیروهای تایگر «ببر» و.... به تجهیزات سنگین نظامی مجهز و تقویت شدند تا جلوی پیشروی و سیطره داعش و سایر تروریستها را در سوریه بگیرند. اما حمایت های خارجی از تروریستها سبب تضعیف ارتش و قدرت گرفتن تروریستها شد.

🔹راهکار جایگزین، نیروهای دفاع وطنی
از سال 1391 سازماندهی نیروهای مردمی شروع شد. این فرآیند برگرفته از الگوی بسیج ایران و با آموزش و مشاوره فرماندهان ایرانی  صورت گرفت.
از آن زمان تا کنون نیروهای مردمی سوریه متشکل از گروههایی از مذاهب و طوایف مختلف «مسیحی ، شیعه، علوی ، دروزی ، کرد و...» تشکیل شده اند. این گروهها در همه شهرهای سوریه حضور و در مقابل تکفیری ها به دفاع پرداخته اند.
حزب الله سوریه،لوا الباقر ، قوات الرضا، و... از داوطبانه شیعه سوری تشکیل شده اند. لوا القدس، جیش التحریرفلسطین، و... نیز فلسطینیهای مقیم و مهاجر سوریه هستند که در نبرد حلب و دمشق نقش موثری ایفا کردند.
تعداد این نیروها نزدیک 100 هزار نفر تخمین زده می شود که 70 تا 80 هزار نفر آن دفاع وطنی (اصالتا سوری و اکثرا سنی مذهب) بوده و باقی آنها را گروه های شیعه، دروزی، کرد و... تشکیل میدهند.

🔹اینفوگرافی معرفی گروه های مردمی در سوریه

تصویر با کیفیت : دریافت تصویر
حجم: 879 کیلوبایت

قسمت دوم را از اینجا بخوانید : https://goo.gl/HoYhxd