قصه ی این فرقه ی 30 ارتش آزاد که توسط آمریکا تجهیز و آموزش دیدن برای مبارزه با داعش، روز به روز مضحک تر میشه.

پروژه ی 500 میلیون دلاری آمریکا با هدف تربیت حداقل 5 هزار نیروی "معتدل" مخالف حکومت سوریه و داعش، چند ماه پیش با معرفی اولین گروه فارغ شده از تعلیم به تعداد 54 نفر رسما رونمایی شد.

شبکه های تلویزیونی غربی و عربی تبلیغات زیادی روی این گروه انجام دادن از جمله شبکه سی ان ان که با ابو اسکندر فرمانده نظامی این گروه مصاحبه کرد و وقتی ازش راجع به شرط آمریکا راجع به منحصر شدن عملیات این گروه به درگیری با داعش، ابو اسکندر با اعتماد به نفس این مساله رو رد کرد و اعلام کرد بعد از شکست داعش، برای شکست ارتش سوریه اقدام می کنن!

در همون هفته اول ورود این گروه به سوریه النصره بهشون حمله کرد و تعدادی از این 54 نفر مجروح،کشته یا به دست النصره اسیر شدن.

این هفته هم این گروه خشن که قرار بود بعد از شکست داعش به سراغ اسد برن، رسواییجدیدی به بار آوردن و مشخص شد که تجهیزات و تسهیلاتی که آمریکا بهشون هبه کرده بود رو دو دستی به النصره تحویل دادن..

یه گروه دیگه از جنگجوهای آموزش دیده زیر نظر آمریکا هم اخیرا رسما از فرقه 30 خارج شدن و تیپ انقلابیون اتارب رو تشکیل دادن که از نظر سازمانی چیزی شبیه حرکت حزمی هست که النصره منقرضش کرد.

ابو حسام فرمانده کل فرقه 30 هم رسما با بیانیه ای استعفای خودش رو به دلایل زیر اعلام کرد.

1- کندی برنامه آموزش و عدم تجهیز تعداد کافی نیروهای آموزش دیده

2- عدم اختصاص امکانات اساسی به منظور قدرت عمل داشتن فرقه 30

3- عدم جدیت در تنفیذ حکم تشکیل فرقه 30

4-تعداد کم عناصر فرقه 30 روی زمین

5- عدم وجود رویکرد دقیق برای عناصر فرقه

6-عدم همخوانی افکار آموزش دیدگان برای نیل به اهدافی که فرقه 30 به سبب آنها تشکیل شد.