به مناسبت عید غدیر و دومین سالگرد پیروزی انقلاب یمن در 21 سپتامبر، عبدالملک الحوثی در سخنان خود با اشاره به موضوع انتقال بانک مرکزی گفت:

«این یک تصمیم آمریکایی با هدف ضربه به تمام مردم یمن است و تاکنون بانک مرکزی با آزادی کامل به کار خود ادامه داده و تمام حقوقها را پرداخت کرده از جمله حقوق آنانی که با سعودی هم پیمان شدند حتی محافظان علی محسن الأحمر و عبدربه منصور هادی» و از ملت یمن درخواست کرد هرکه به هر میزان توانایی دارد به بانک مرکزی کمک مالی نماید تا بتواند ایستادگی نموده و فرو نپاشد.
بر اساس «قرار جمهوری» صادره از طرف هادی، هفت عضو هیئت امنای بانک مرکزی یمن و رئیس جدید آن تعیین شده و همچنین مقر بانک مرکزی از صنعاء به عدن منتقل می شود. این رویداد، در آستانه 21 سپتامبر برابر با دومین سالگرد ورود انصارالله به صنعاء، بازتاب گسترده در رسانه ها و افکار عمومی یمن داشت.واکنشهای اولیه از طرف انصارالله به این خبر مهم، شدیدا منفی بوده تا جایی که محمد عبدالسلام، یوسف الفیشی و حسین العزی کشورهای خلیج فارس را تهدید کرده اند. یوسف الفیشی گفته هادی نمی تواند بانک مرکزی را به عدن منتقل کند و فقط جنگ روانی راه انداخته است .

عابد المهذری گفته انصارالله از یکسال پیش خبر داشته که هادی قصد انتقال بانک مرکزی به عدن را دارد ولی به وعده های ولدالشیخ دلخوش بوده. مؤتمری ها نیز شدیدا نگرانند اما یک مؤتمری معتقد است که علی عبدالله صالح مانع انتقال بانک به عدن شده و این ماجرا برای جلوگیری از برداشتهای انصارالله است.

در گزارش سایت الاقتصادنیوز نزدیک به صالح آمده تصمیم هادی برای انتقال بانک مرکزی غیرقانونی و غیرقابل اجراست و بر اقتصاد کشور تأثیری نخواهد داشت .
اما حزب اصلاح از این تصمیم، ابراز خوشحالی کرده و آن را درست می داند... عیدروس الزبیدی استاندار عدن نیز از این خبر استقبال کرده و آن را به مثابه گواهی موفقیت مسئولان استان عدن در مدیریت بحران اخیر دانسته...

ضمن اینکه در نهایت به تقویت جنوب منجر میشود.
مردم و احزاب نگرانی شدید نسبت به حقوق ماهانه خود دارند. برخی از کارمندان و نظامیان حقوق ماه اوت را هنوز دریافت نکرده اند. تعداد حقوق بگیران دولت یک میلیون و 200 هزار نفر است که مجموعا در ماه 80 میلیارد ریال یمنی حقوق می گیرند.تا حالا همه درآمدهای کشور به بانک مرکزی در صنعاء واریز میشد مگر برخی از استانها مثل مأرب که در چند ماه اخیر نمی فرستادند. حقوق همه کارمندان و سفارتخانه ها و بورسیه‌ها در خارج و... از صنعاء ارسال می شد.
کشورهای خلیج فارس از انتقال بانک مرکزی به عدن حمایت کرده اند و ظاهرا قراره 12 میلیارد دلار برای تقویت آن بپردازند. با توجه به اینکه از نظر جامعه جهانی، هادی مشروعیت داره احتمالا با این کار موافقت شده ) اما هنوز از واکنش بانکهای آمریکا و اروپا خبری نیست... بنابر برخی اخبار منتشره، تصمیم هادی از حمایت عربی و بین‌المللی برخوردار است. روز دوشنبه، کاردار آمریکا در یمن با بن دغر نخست وزیر هادی در ریاض دیدار داشته و بن دغر اطمینان داده که بانک مرکزی در عدن، به همه تعهدات مالی داخلی و خارجی از جمله حقوق کارمندان دولت التزام خواهد داشت. کاردار آمریکا درباره انتقال بانک مرکزی صحبتی نکرده اما بر حمابت از قطعنامه های شورای امنیت درباره یمن تأکید کرده است.
نظام بانکی در دنیا بر اساس اعتبارات عمل میکنه و اگر بانکهای دنیا، برای صنعاء اعتبار قائل نشوند، بانک مرکزی در صنعاء فقط به چند ساختمان و یکسری لوازم اداری تبدیل میشه و در واقع، بانک مرکزی مستقل در صنعاء دیگر وجود نداره. در ماه می 2016 بانک مرکزی صنعاء سفارش چاپ 400 میلیارد ریال اسکناس به یک شرکت روسی داد. اسکناسها چاپ شد ولی وزارت مالیه هادی متوجه شد و جلوی تحویل این پولها به صنعاء را گرفت.
اگر بانک مرکزی به عدن بره از این پس، درآمد حاصل از مالیات، گمرک، نفت و گاز مأرب و حضرموت و شبوه که در کنترل هادی است به عدن میره.. در واقع، عرصه اقتصادی برای صنعاء خیلی تنگتر میشه. ظاهرا سناریوی تبدیل شدن شمال یمن به غزه جدید کلید خورده است. قراره دولت بن دغر هم در عدن مستقر شود که تحقق سناریوی غزه را محتمل تر میکند.
شاید انتقال بانک مرکزی به عدن، پیامد بن بست مذاکرات در کویت و تشکیل شورای عالی سیاسی در صنعاء بوده و هرچند این تصمیم، نشانه ای از ناتوانی نظامی ریاض برای ورود به صنعاء محسوب می شود اما در صورت عملی شدن،پیامدهای ناگواری برای صنعاء داشته باشد. یکی از تحلیلگران معتقد است انتقال بانک مرکزی به عدن، به معنای بن بست سیاسی و زمینه سازی برای نبرد طولانی مدت است. در تحلیل دیگری آمده انتقال بانک مرکزی، به معنای محاصره اقتصادی صنعاست. سایت الوسط نیز در همین خصوص، گزارشی منتشر کرده است .

محمود پیر بداغی