چند روزی هست که صفحات فیسبوک مخالفان سوری پر شده از تصاویر عکسهای یادگاری ایرانی ها با ویرانه های دمشق ! در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

و موج نفرت بزرگ از ایرانیان که تا هافینگتون پست هم رسید .

قصد نوشتن در این مورد رو نداشتم ولی گویا باید نوشت ..

مطمئنا سالی که گذشت و مخصوصا نمایشگاه کتاب امسال حرکت های خوبی در زمینه ی مدافعان حرم و پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد این عزیزان و ترویج این فرهنگ صورت گرفت که جای تقدیر دارد ولی مشخصا هنوز اوون درک درست و قدرت فضای مجازی برای بعضی عزیزان رسانه شناخته شده نیست که جای تاسف دارد .

مصاحبه ی زیر رو مطالعه بفرمایید

این مصاحبه مربوط به عکاس عکسی هست که از ویرانه های دیرالزور عکس تهیه کرده بود و این عکس در پس زمینه استودیوی عکس شهدای مدافعان حرم ! مورد استفاده قرار گرفت :


« من این عکس‌ها را در شهر محل تولدم دیرالزور گرفتم(مارس ۲۰۱۳ در زمانی که تحت کنترل مخالفان اسد بود). ساده نیست از شهری که در آن بزرگ شدی در چنان وضعیتی عکس بگیری. وقتی برای اولین بار این حجم ویرانی را دیدم شوکه شدم و یک ساعت طول کشید تا به خودم بیایم و کارم را شروع کنم.  من تمام تلاشم را کردم تا نزدیک شوم و واقعیت آنچه را می‌گذرد منعکس کنم اما آنچه درباره نمایش دادن عکسم در نمایشگاه تهران مرا را آزار می‌دهد این است که کسانی که در شکل گرفتن آن ویرانی دست داشتند، حالا دارند از عکس من سوءاستفاده می‌کنند. من همیشه از این که عکس‌هایم در رسانه‌های بین‌المللی، عربی، رخدادهای جهانی به نمایش درمی‌آمدند احساس خوشحالی می‌کردم اما این اولین باری است که از دیدن تصاویر عکس‌هایم متنفر می‌شوم.
امیدوارم مسئول این سوءاستفاده مورد پیگرد قرار بگیرد، گرچه از کسی که کمک کرد تا خون بیش از نیم میلیون سوری ریخته شود و جز ویرانی و مرگ برای ما به ارمغان نیاورد انتظاری ندارم.
نمی‌دانم چطور احساساتم را توصیف کنم. من تلاش کرده بودم که خشم و انتقامم از این رنج و ویرانی را در قالب عکس‌هایم بیان کنم و آن وقت ایرانی‌ها که کشورشان بزرگترین عامل یاری وقوع ویرانی‌ای بودند که این عکس به تصویر کشیده است امده‌اند و از آن بهره‌برداری می‌کنند.»

لینک پست اصلی : http://www.huffpostarabi.com/2016/05/11/story_n_9882444.html?utm_hp_ref=arabi

مسلما در صحبتهای این عکاس تحریف احمقانه ی تاریخ بصورت ناشیانه و نخ نمایی مشخص هست که نیاز به بحث ندارد .

اما چند سوال مهم

چرا وقتی که رسانه های ایران بدشت زیر ذره بین معاندان بوده و دشمنان و منافقان بدنبال کوچکترین بهانه برای ضربه زدن به مقاومت اسلامی و ایران هستند ، از بین اینهمه کار فرهنگی و شایسته و اصولی ؛ تصاویر به اصطلاح هنری ! توسط یکی از رسانه های ایران که از مقبولیت و اعتبار بالایی برخودار هست برجسته میشود ؛ آنهم بدون آنکه عواقب اینکار سنجیده شود ؟
یعنی رسانه و فضای مجازی ما اینقدر از وضعیت و جو موجود در منطقه بیخبر است ؟

اصلا نظارتی بر کار عزیزان وجود دارد ؟ اگر دارد پس چرا پس از گذشت چند روز هنوز این تصاویر بروی رسانه ها موجود هست ؟!
راستی آیا نظارتی بروی کانالهای زرد و دروغ پراکنی که در تلگرام و دیگر شبکه ها براحتی در حال فعالیت هستند وجود دارد ؟

تمام این مسائل در حالی رخ میدهد که در جبهه ی مقابل جنگ روانی و نبرد سایبر به خوبی برنامه ریزی شده و با هماهنگی قدرتمند در حال فعالیت هست ، به نظر شما بهتر نیست بجای بله قربان گویی ظاهری به توصیه رهبر در خصوص فضای مجازی به معنای واقعی به این توصیه عمل شود ؟

رهبر بارها این مسئله را به مسئولین گوشزد کردند ، ولی از شواهد امر پیداس که هنوز ابتدایی ترین اصول این جنگ نرم در فضای مجازی کشور رعایت نمیشود .

ای که دستت می‌رسد کاری بکن. پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار