استان مارب در عمق خاک یمن بدلیل قرارگیری در کنار استان صنعا و نزدیکی به صعده از اهمیتی ویژه برخوردار است .تسلط بر صنعا بعنوان پایتخت یمن تا حد زیادی آینده ی نبرد در کشور یمن را مشخص خواهد کرد و بالطبع حفظ آن توسط انصارالله و نیروهای مردمی و ارتش یمن تضمین کننده ی در اختیار داشتن اهرم قدرت بر ضد ائتلاف عربییست . صنعا کلید یمن است.
استان مارب و شهر مارب مانع بزرگی بر سر راه این هدف و نیروهای متجاوز ائتلاف است ؛ حمله ی موشکی هفته ی گذشته ی انصار الله به مقر ائتلاف در صافر که منجر به خسارات جانی و بیشتر از آن روحی و روانی به نیروهای ائتلاف شد ؛ بر اهمیت این استان افزوده است و نشان دهنده ی نقش کلیدی و راهبردی این منطقه میباشد .
مارب یکی از معدود استانهای تولید کننده ی نفت و گاز یمن بوده و برق بسیاری از استانهای یمن را تامین میکند .  یک خط  گاز از این استان به سمت خلیج عدن میرود و خط دیگر ، نفت این استان را به غرب و دریای سرخ انتقال میدهد . بیشتر این مناطق نفتی گازی در اختیار طرفداران هادی و عربستان است .


بیش از نیمی از مارب بیابانی و مسطح بوده و نیروهای اتئلاف از این وضعیت جغرافیایی بهره برده و بر دشتها و بیابان مسلط هستند و از طرف دیگر رزمندگان انصارالله بر بلندیهای غربی این استان مسلط هستند .
تیپ یکم زرهی سال گذشته زمانی که انصار الله موفق به تصرف صنعا شد ؛ از صنعا به مارب جهت دفاع از این استان منتقل شد و باقی بخش ها به نیروهای صالح و ارتش یمن (متحد انصارالله) وفادار باقی ماندند .
بر اساس گفته های سران بعضی از قبایل مارب ، حدود 800 نفر از عشایر و مردم مارب با عربستان و نیروهای ضد انصارالله متحد شده و در حال دیدن آموزش های لازم جهت مبارزه با انصارالله هستند .
روز گذشته خبرهایی مبنی بر ارسال تعداد زیادی خودروی زرهی و 1000 نیروی قطری به الودیعه در مرزهای جنوبی عربستان واقع در شمال غربی حضرموت مخابره شد . گفته میشود استعداد نیروهایی که ائتلاف و عربستان جهت حمله به صنعا و صعده تدارک دیده است ؛ چیزی در حدود 35000 نفر شامل نیروهای متجاوز خارجی و خود یمنی ها میباشد . انتقال نیرو و تجهیزات از عربستان و مرزهای شمالی یمن از اواخر زمستان سالی که گذشت ، آغاز شد و تا هم اکنون ادامه دارد .
هرچند که طرفداران عربستان بر این عقیده اند که ائتلاف حملات خود را از چند محور به صنعا آغاز خواهد کرد و حتی پا را فراتر گذاشته و از تصرف صعده سخن میگویند ؛ بعید به نظر میرسد که رزمندگان انصارالله دست و پا بسته باشند .
علت اصلی خوش بینی های طرفداران ائتلاف ، عقب نشینی های رزمندگان انصارالله از مواضع خود در جنوب یمن است ، جنوب یمنی که بعلت بافت سنی و حضور جدایی طلبان جنوب(حراک) جای پای محکمی برای انصارالله وجود نداشت .
با متوقف شدن پیشروی های ائتلاف در جنوب و رسیدن به خط فرضی نانوشته ای که با توجه به سابقه ی چندین ساله ی یمن در نزاع و درگیریها شمالی و جنوبی کاملا قابل پیش بینی بود ؛ عربستان و ائتلاف در  فکر تغییر محور حملات از قسمت های جنوبی یمن به سمت شمال یمن است و استانهای مارب و جوف از استعداد خوبی برای پیاده کردن این تغییر استراتژی برخوردار است .