فعلا از مذاکرات خبری نیست و تا اطلاع ثانوی، سرنوشت جنگ در میدان تعیین می‌شود.

مذاکره از نظر ائتلاف، بدیلی برای جنگ است یعنی آنچه را که در جنگ بدست نیاورده اند از طریق مذاکره بدست بیاورند برای همین ولدالشیخ گفته انصارالله باید قبل از هر توافق سیاسی، سلاح را تحویل دهد و بعید است که انصارالله چنین کاری را انجام دهد.

بنظر می رسد عربستان توانسته امارات را تا حدی با سناریوی خودش همراه کند زیرا نیروهای اماراتی و جنوبی وارد سواحل تعز شده و تا بندر المخاء پیشروی کرده اند. البته معلوم نیست تا کجا این همراهی ادامه خواهد داشت.

هدف هادی و عربستان از ادامه جنگ، چنین است:

1) اگر هادی و ائتلاف موفق به سیطره بر ساحل غربی شوند، صالح و انصارالله در کوهستان محصورتر شده و نظام شش اقلیمی پررنگ تر می شود. پرده بعدی این سناریو، جنگ صالح با انصارالله و بازگرداندن آنان به صعده است. طبیعی است امارات، دو اقلیم جنوب را به عنوان سهم خودش در اختیار خواهد گرفت.

2) اگر هادی و ائتلاف موفق شوند از طریق نِهم و أرحب وارد صنعاء شوند صالح نیز شکست خواهد خورد و صنعاء تحت سیطره عربستان درخواهد آمد. البته بعیده که امارات بگذارد چنین اتفاقی بیفتد.

مقاومت انصارالله در هر دو مرحله تعیین کننده است.

در واقع انصارالله برای بقای در صنعاء دو مرحله سخت در پیش دارد: اول شکست عربستان در جنگ و دوم شکست صالح در صنعاء پس از مرحله اول.

تا اینجا، در طرف صنعاء، صالح از موقعیت برتر بهره مند بوده زیرا انصارالله، نتوانسته صالح را نادیده بگیرد و برعکس، با همراهی صالح بود که شورای سیاسی تشکیل شد. همچنین، فشار مردمی ناشی از وضعیت بحرانی کشور، بسوی انصارالله هدایت شده و همه تقصیرها به گردن انصارالله انداخته شده است.

اخیرا صالح گفته: «آنان که مسئولیت شکستهایشان را به عهده صالح می گذارند فراموش کرده اند که صالح در 2011 قدرت و حکومت را با تمام مؤسسات و موجودی اش، داوطلبانه واگذار کرد... آنان باید بدانند که علی عبدالله صالح مسئول هیچ پرونده ای نیست...»

اما در طرف ائتلاف، امارات از وضعیت بهتری نسبت به سعودی برخوردار است.

پیربداغی