دیروز کردها و ایزیدیها موفق شدند شهر و منطقه ی سنجار رو به طور کامل از لوث دواعش پاک کنن.

در عملیات بزرگ بیش از 200 کیلومتر مربع از منطقه سنجار آزاد شد و تعداد زیادی داعشی به هلاکت رسیدند. دهها خانواده مسلحین داعش هم که در سنجار مستقر شده بودن به اسارت نیروهای کرد و ایزیدی ها در آمدن تا پس از تحقیقات به وضعیتشون رسیدگی بشه.

دواعش منطقه رو به شدت مین گذاری کردند و واحدهای مهندسی در حال پاکسازی شهر هستند.

این شکست میتونه برای داعش گرون تموم بشه، به خصوص اینکه اگر پاکسازی استان صلاح الدین هم به اتمام برسه، موصل کاملا منزوی میشه از بقیه مناطق تحت کنترل داعش و حلقه ی ارتباطی موصل-رقه هم قطع میشه.

همزمان در حسکه ی سوریه هم نیروهای دموکراتیک سوریه (شامل کردها،عشایر،ارتش آزاد و آشوری-سریانی ها) موفق شدند شهرک راهبردی الهول واقع در شرق حسکه و نزدیک مرز سوریه-عراق را از داعش پس بگیرند.

الهول هم مثل سنجار از مدتها پیش قرار بود آزاد بشه که بالاخره هر دو در یک روز از دست داعش آزاد شدن.

اما از طوزخورماتو خبرهای خوبی به گوش نمیرسه.

درگیری بین نیروهای پیشمرگه و ترکمنها به جاهای باریک کشیده، طرفین هم حاضر به کوتاه اومدن و خویشتن داری نیستند. مسلما درگیری بین کردها و ترکمن ها بیش از همه داعش رو خوشحال می کنه. گفته میشه حتی کنسول ایران در اقلیم کردستان عراق برای میانجیگری رفته اونجا.

در مورد علت شروع درگیری دیروز اتفاق افتاد خیلی جستجو کردم، مطالب چندانی یافت نشد. ترکمن ها ادعا می کنن درگیری با به گلوله بستن ایست بازرسی ترکمن ها توسط کردها آغاز شده و پس از پاسخ دادن،درگیری ها شدت گرفته و به بیمارستان طوز کشیده شده.

جایی که کردها بیمارستان رو محاصره کردن و یه پسر 10 ساله رو کشتن. بعد از اون به محلات ترکمن نشین حمله کردن و حسینیه های الحوراء و الزهراء و خانه های مردم رو آتیش زدن و..کردها هم بر عکس ادعا داشتن ترکمن ها به خانه های کردها حمله می کنند و آتش می زنن

از صفحات کردها چیزی راجع به شروع درگیری پیدا نکردم.

مطمئنا هر چه بگیم به جانبداری از ترکمن های شیعه متهم میشیم، اگر کسی از مخاطبین به کردی آشنا هست و مطلبی در این مورد میدونه در کامنتها یا پیام خصوصی بفرسته برامون.

خبر تکمیلی:

دو بار آتش بس شد و مذاکرات انجام گرفت. بار اول شکست خورد، کردها دلیلش رو خونخواهی ترکمن ها و همچنین آمدن هادی العامری به طوز اعلام کردن اما مثل اینکه بار دوم با میانجیگری مرجعیت شیعه (احتمالا آیت الله سیستانی) خوشبختانه لااقل موقتا به نتیجه رسیده.

(تصاویر نماینده های طرفین بعد از مذاکرات)