طی هفته گذشته و حتی همین هفته زمزمه هایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه جبهه النصره در حال تجمیع نیروها و آماده سازی جهت حمله به شهر ادلب هست، در طول همین مدت هم نیروی هوایی سوریه حملات هوایی خودش رو در ریف ادلب گسترش داد، همین دیشب هم جنگنده های سوریه نقاطی رو در ریف ادلب شمالی و مشخصا شهر کفرتخاریم و همچنین شهر سرمین در شرق شهر ادلب که مهمترین پایگاه های جبهه النصره هستن بمباران کردند.

در اطراف شهر ادلب درگیری های روزانه و روتین جریان داره که مهمترین جبهات این درگیری های روزانه، محور مزارع بروما به سمت حواجز شمالی شهر ادلب، محور خربه مارتین و عین شیب به سمت حاجز کارخانه کنسرو در غرب ادلب، محور بکفلون به سمت مزارع و جدار بکفلون در جنوب غرب ادلب و به طور خفیف تر محور سرمین به سمت حاجز انشاءات در مدخل شرقی شهر ادلب هست.

وجود دو شهر شیعه نشین کفریا و فوعه در شمال شهر ادلب نعمت بزرگی برای ادلب محسوب میشه به طوری که این محور به نوعی ضربه گیر شهر ادلب به شمار میره و مبارزین و شیعیان دلاور این دو شهر همچون خاری در چشم جبهه النصره مستقر در بنش و معره مصرین هستن و حسابی اونها رو به خودشون مشغول کردند.

همچنین پادگان قرمید هم نقش بسیار مهمی به ویژه در تامین امنیت جنوب ادلب و جاده ادلب-اریحا بازی میکنه.مسلحین یک سال و نیمی میشه که هیچ توفیقی در اطراف ادلب نداشتند و هرچه زدند به در بسته خورده، آخرین موفقیت مسلحین به تصرف پادگان شبیبه در غرب روستای نیرب در اواخر ماه می 2013 و همچنین تصرف حاجز اسکان نظامی در غرب شهر سرمین در ژوئن 2013 بر می گرده.

پس از این تاریخ تا به امروز تمام عملیات مسلحین برای تصرف اطراف ادلب و اریحا شکست خورده از جمله، عملیات موسوم به "قطع الورید عن معسکر القرمید" با هدف تصرف پادگان قرمید که در جولای 2013 آغاز شد و با شکست کامل خاتمه پیدا کرد و همچنین عملیات موسوم به "کسر القیود عن اریحا الصمود" برای تصرف شهر اریحا که در آگوست 2013 آغاز شد و پس از یک ماه بدون دستاورد به پایان رسید...

به همه اینها باید سه تلاش نافرجام برای تصرف جبل الاربعین و دو تلاش ناکام برای تصرف شهر ادلب و چندین تلاش بیهوده برای قطع جاده ادلب-اریحا هم اضافه کرد که آخرینش همین دو ماه پیش بود که جبهه النصره به شهر ادلب حمله کرد و تلاشش بی ثمر بود.

Idlib_2_colored_copy.JPG