درگیری های ارتش #سوریه و #داعش در ریف حماه شرقی و مشخصا شرق شهر #سلمیه در حالی وارد هفتمین روز خود شد که سه شنبه نیز گزارش هایی از پیشروی ارتش سوریه در این منطقه منتشر شده و ارتش سوریه روستاهای مکسر شمالی و رسم التینه در جنوب شرق شیخ هلال را آزاد کرده است . شیخ هلال در مسیر جاده سلمیه-اثریا-خناصر قرار دارد که شریان حیاتی شهر حلب محسوب می شود و نزدیکی داعش به جاده همواره تهدیدی جدی را متوجه امنیت این شریان حیاتی حلب می کند. ارتش سوریه روز گذشته نیز نقاط موسوم به شهد 8 و شهد 9 در جنوب شیخ هلال را از داعش آزاد کرد.

همچنین روز گذشته ارتش سوریه پیشروی قابل توجهی در محور خط لوله نفت موسوم به خط بترول داشت و موفق شد نقاط سالم 3، سالم 4 ، سالم 5 ، سالم 6، سالم 7 و سالم 8 را در جنوب روستای عقارب الصافی از وجود داعش پاکسازی کند.

به نظر نمی رسد هدف ارتش سوریه حداقل در مقطع کنونی پاکسازی کامل شرق استان حماه از داعش باشد، اولویت ارتش سوریه در حال حاضر امن کردن جاده سلمیه-اثریا-خناصر در محدوده ریف حماه شرقی و دور کردن هرچه بیشتر داعش از جاده و همچنین امن کردن آبادی های تحت کنترل ارتش سوریه در نزدیکی خطوط تماس با داعش می باشد.

عملیات گسترده ارتش سوریه در شرق استان حماه هفته گذشته و دو هفته پس از آن آغاز شد که داعش در 18 می گذشته شبانه به روستاهای عقارب الصافی و مبعوجه حمله کرده و 65 نفر از جمله تعدادی زن و کودک را قتل عام کرد و سپس به پایگاه اصلی خود در ناحیه عقیربات عقب نشینی کرد. امتداد عملیات فعلی در هفته ها و ماه های آینده می تواند تا آزادی کامل ریف حماه شرقی و مقر اصلی داعش در استان حماه یعنی ناحیه عقیربات نیز بیانجامد.

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/cec7/3lx45w539j7i2ngzg.jpg