علی عبدالله صالح در سخنان دیشب خود در تلویزیون «الیمن الیوم» و همچنین در سخنان روز جمعه در جمع اعضای حزب الموتمر، چندین بار به موضوع جنگهای دهه 1960 میلادی اشاره کرده و گفته:

«نحن صامدون لمدة 11 شهر وسنصمد 11 سنة مثل ما صمدنا من 62 الى سنة 70 امام الهجمة الرجعیة المتخلفة للنظام السعودی... صمدنا وهزمناهم عندما وصلوا الى جبال النهدین التی تطل على دار الرئاسة فی سنة 67 م».

در حالیکه در سخنانش از انصارالله تمجید کرده:

«خلاف حصل بیننا وبین الحوثیین مش مشکلة هذا نترکها للتاریخ هل احنا السبب ام الحوثی کان السبب نترکها للتاریخ اما الان نحن فی اصطفاف واحد وفی خندق واحد احنا والحوثیین ضد العدوان ونحیی المقاتلین من انصار الله الذین یقفون الى جانب الجیش والى جانب الشعب لمواجهة العدوان نحییهم ونحیی صبرهم وصمودهم مهما جاءت منهم من هفوات من البعض منهم من البعض من المتحوثین ولیس الحوثیین وندعوهم الى معالجة الاخطاء».

صالح در بخشی از سخنان خود به مراسم 11 فوریه در صنعاء که انصارالله در صنعاء جشن گرفت انتقاد کرده است.

صالح 11 فوریه 2011 را که منجر به برکناری اش از قدرت شد کودتایی علیه نظام جمهوری برآمده از انقلاب 26 سپتامبر 1962 و دستاوردهایش می داند و انقلابیون 11 فوریه را چنین مسخره کرده:

«تحیة مرة اخرى وباختصار شدید بمناسبة 11 فبرایر الذی خرج فیها الجماهیر لتنقض على الثورة وتنقض على المنجزات و تنقض على المدارس والمستشفیات والمساجد. هذه هی التحیة منی لکم لأنکم تحتفلوا بتدمیر مکاسب الشعب الیمنی مکاسب ثورة ال 26 من سبتمبر و ال 14 اکتوبر تحیة لکم ایها المنتفضون فی ساحة الجامعة تحیة لکم ایها المنتفضون»

اما تحولات یمن در سالهای 1962 تا 1970 عبارت بود از سقوط نظام امامت زیدیه و برقراری نظام جمهوری یمن (در مناطق شمالی). انقلاب 1962 یمن با حمایت جمال عبدالناصر به پیروزی رسید و در مقابل آن امام زیدی قرار داشت که از حمایت عربستان سعودی، شاه ایران، انگلستان و رژیم صهیونیستی برخوردار بود.پرواضح است صالح علاوه بر تهدید عربستان سعودی به ادامه جنگ حتی تا 11 سال دیگر، با یادآوری رویدادهای دهه 1960 قصد دارد به انصارالله بگوید یمن امروز دیگر جایی برای زیدیه سیاسی نیست و اگر قصد دارید وارد نظام سیاسی شوید باید نظام جمهوری را بپذیرید و نظام جمهوری موردنظر صالح عبارتست از «علی عبدالله صالح».

همچنین به انصارالله کنایه زده که اجداد شما با اینکه حمایت آل سعود را داشتند نتوانستند در مقابل اراده مردم یمن مقاومت کنند و شکست خوردند. در واقع علی عبدالله صالح غیرمستقیم به انصارالله می گوید اگر می خواهید در صنعاء بمانید باید زیر چتر من باشید.یکی از اختلافات صالح با انصارالله معلق کردن مجلس یمن توسط انصارالله هنگام صدور الاعلان الدستوری بوده و صالح اصرار دارد مجلس را دوباره فعال کند. اما انصارالله فعالیت دوباره مجلس را که بیش از نیمی از اعضای آن وابسته به صالح هست در تضاد با اعتبار و مشروعیت کمیته عالی انقلاب (اللجنة الثوریة العلیا) می داند. زیرا مجلس فعلی مشروعیت خود را از طرح شورای همکاری (المبادرة الخلیجیة) گرفته و انصارالله معتقد است انقلاب 21 سپتامبر 2015 پایانی بر طرح شورای همکاری و همه ملزومات آن بوده است.

از طرفی پذیرفتن مشروعیت مجلس صالح به معنای عقب نشینی از الاعلان الدستوری و در نهایت به حاشیه رفتن انصارالله در حاکمیت خواهد بود.در یکسال اخیر اعضای حزب الموتمر فشار زیادی به علی عبدالله صالح برای جدایی از انصارالله وارد کردند و کم و بیش علیه انصارالله در رسانه ها حرف زدند. صالح با این سخنان خود قصد دارد به یاران خود در حزب الموتمر اطمینان داده و بگوید که بر عهد خود نسبت به نظام جمهوری 26 سپتامبر 1962 وفادار است.

به بیان دیگر، بحران فعلی یمن، نتیجه درگیری سه نظام سیاسی با یکدیگر است که هر یک قصد دارد دو نظام دیگر را حذف و نظام موردنظر خود را برقرار نماید:

1) نظام موردنظر انصارالله بر پایه «الاعلان الدستوری» و مشروعیت انقلابی و حمایت مردم در استانهای شمالی

2) نظام موردنظر علی عبدالله صالح بر پایه مجلس و حزب الموتمر و حمایت ارتش

3) نظام موردنظر عربستان سعودی بر پایه طرح شورای همکاری و حمایت قطعنامه 2216 شورای امنیت

***

خبر مهمی که در رسانه ها منتشر شده امضای تفاهم نامه ای میان انصارالله و حزب الموتمر برای پایان دادن به اختلافات و آغاز فعالیت مجلس و صدور اعلان دستوری جدید بوده است .

در صورت صحت خبر، تضادهای میان صالح و انصارالله کاهش پیدا می کند ولی کفه صالح در صنعاء و در ساختار حکومت آتی سنگین تر خواهد شد.

http://alyamani.blogfa.com/post-600.aspx

پیربداغی