ولدالشیخ پس از یک دیدار 4 روزه، صنعاء را به مقصد ریاض ترک کرد. در واکنشهای اولیه به طرح پیشنهادی وی، هادی و انصارالله مخالفت و صالح موافقت خود را اعلام کردند.

امارات آن را تأیید کرده و انگلستان تلاش می کند با صدور قطعنامه جدیدی، طرح ولدالشیخ را لازم الاجرا نماید اما روسیه برای تایید این قطعنامه پیشنهادی، یک شرط گذاشته و آن اینکه صنعاء منطقه پرواز ممنوع اعلام شود.

موافقت سریع صالح، تأیید امارات و تلاش انگلستان برای صدور قطعنامه جدید، نشان دهنده معامله پنهان امارات با صالح است. در همین رابطه، دیدار ولدالشیخ با صالح قبل از ترک صنعاء قابل توجه است .

خالد بحاح که به امارات نزدیک است ضمن احترام به علی عبدالله صالح و هادی، در مصاحبه با بی بی سی عربی می گوید هادی در هفته ها یا ماه های آینده، همانند صالح، یک رئیس جمهور سابق خواهد بود و امیدوار است عبدربه منصور هادی، مصلحت یمن را بر مصلحت شخصی خود ترجیح دهد .

سناریوی مطلوب امارات چنین خواهد بود:

1) انصارالله، صنعاء را از دست می دهد و عربستان مشروعیت هادی را.

2) احمد پسر صالح به صنعاء بازخواهد گشت و قدرت نظامی و امنیتی صنعاء در دست وی خواهد بود.

3) انصارالله و حزب اصلاح فقط حضور سیاسی در قدرت خواهند داشت و نه نظامی.

4) عقب نشینی انصارالله از تعز و الحدیده، طرح شش اقلیمی را محتمل تر خواهد کرد.

5) جنوب بصورت یک یا دو اقلیم در کنترل امارات خواهد بود.

6) احتمال درگیری انصارالله با حاکمان جدید در صنعاء افزایش پیدا خواهد کرد.

7) انصارالله به عنوان یک تهدید بلندمدت در مرزهای عربستان حضور خواهد داشت.

اختلاف میان صالح و انصارالله بر سر تعیین فرماندهی نیروهای احتیاط (الحرس الجمهوری سابق) بالا گرفته است. فرمانده سابق نیروهای احتیاط علی الجائفی بود که در مجلس عزای آل الرویشان کشته شد. صالح تلاش می کند یحیی محمد صالح فرزند برادرش را به فرماندهی منصوب نماید و انصارالله عبدالخالق الحوثی را برای این پست درنظرگرفته است.

صالح گفته الحرس الجمهوری خط قرمز است. شیخ امین عاطف در فیسبوک خود نوشته مقر فرماندهی الحرس الجمهوری، آخرین قلعه حزب المؤتمر در صنعاست که بدست انصارالله می افتد.

به فرمان صالح، حرکت تعدادی از یگانهایی که قرار بود بسوی جبهه های صعده اعزام شوند متوقف شده و تعدادی از یگانهای الحرس الجمهوری در بخشهای جنوبی صنعاء اطراف مقرهای صالح در منطقه النهدین مستقر شده اند.

روز سه شنبه، نیروهای انصارالله به دفتر خبرگزاری «وکالة خبر» وابسته به صالح، وارد شدند.

گفتنی است دولت بن حبتور در صنعاء به دلیل عدم همکاری صالح، تاکنون تشکیل نشده است. اختلاف نظر میان صالح و انصارالله بر سر چند پست کلیدی کابینه همچنان ادامه دارد. علاوه بر عدم پرداخت حقوق ها، بهانه دیگر صالح، عدم انحلال شورای عالی انقلاب به ریاست محمد علی الحوثی است که تاکنون به کار خود ادامه داده است.در خبر دیگری آمده نمایندگان انصارالله وارد مسقط شدند.

گفته می شود عمان، التزامات انصارالله در طرح ولدالشیخ را تضمین خواهد کرد. از نمایندگان صالح در مسقط خبری نیست.عربستان و هادی نیز برای جلوگیری از تحقق سناریوی امارات دست بکار خواهند شد. وقت کشی و مخالفت با طرح ولدالشیخ، تلاش برای کسب پیروزی های میدانی و تعجیل در ورود نظامی به صنعاء قابل پیش بینی است.خبر دیگری که قابل توجه هست همکاری انصارالله در انتقال سرورهای بانک مرکزی از صنعاء به عدن بود. نزدیک سه ماه است پرداخت حقوق ها متوقف شده و ادامه آن سبب شورش عمومی در استانهای شمالی خواهد شد.

بن دغر تعهد داده حقوق همه کارمندان و بازنشستگان در سراسر یمن را پرداخت نماید.

علاوه بر مدیریتهای دمت و قعطبة در استان الضالع، مدیریت جبن هم بدون جنگ، تحت سیطره انصارالله قرار گرفته است. همچنین حمله گسترده انصارالله در منطقه الخوبة در استان جازان به تصرف پنج روستا توسط نیروهای انصارالله منجر شد

پیربداغی