درگیری های شدید در صرواح غرب مأرب، محور حرض ـ میدی و استان تعز جریان دارد

1) نیروهای انصارالله حمله سنگینی را برای بازپس گیری بندر میدی آغاز کرده اند. رسانه های نزدیک به انصارالله از تصرف بندر میدی خبر می دهند اما رسانه های مخالف، از تلفات سنگین انصارالله خبر داده اند. هنوز درگیری ادامه داشته و هر یک از طرفین تلاش می کنند وضعیت میدانی را به نفع خود تثبیت کنند.

2) نیروهای هادی و ائتلاف، حمله ای گسترده از سه محور به مواضع نیروهای انصارالله در صرواح (غرب مأرب) را آغاز کرده اند. این حمله با مقاومت سرسختانه انصارالله روبرو شده است. تعدادی از تپه های اطراف صرواح سقوط کرده ولی هنوز مرکز مدیریت صرواح در کنترل انصارالله قرار دارد. رسانه های نزدیک به هادی اعلام کردند یک نظامی اماراتی در این عملیات کشته شده است. نیروهای هادی تلاش می کنند با سیطره بر صرواح، وارد منطقه خولان در جنوب شرق صنعاء شوند و جبهه جدیدی را برای ورود به صنعاء باز کنند.

3) نیروهای انصارالله تلاش می کنند ارتفاع استراتژیک «جبل هان» و مناطقی را که اخیرا در جنوب غرب تعز از دست داده اند را پس بگیرند. این حملات تاکنون توسط نیروهای هادی دفع شده است. همچنین درگیری های شدید در مناطق جنوب شرقی تعز جریان دارد.

4) قافله بزرگ کمکهای مردم بنی حشیش برای حمایت از رزمندگان انصارالله دیروز براه افتاد. این کمکها شامل یکصد خودرو، ده ها تن محصول انگور تازه برداشت شده از باغات کشاورزان، 50 میلیون ریال پول نقد و یک کیلو طلا بوده است.

5) تجمعی از مردم تعز، دیروز در حمایت از ائتلاف عربی برگزار شد. هرچند تعداد آنان به اندازه تجمعات مردم در صنعاء نمی رسد اما برگزاری آن برای اولین بار، قابل توجه بوده است.

6) چند روز پیش، شاهدان عینی و منابع امنیتی ـ نظامی سعودی اعلام کردند سه قطعه که احتمالا متعلق به موشک برکان 1 بوده در استان میسان در منطقه طائف فرود آمده است. آنچه پیداست پدافند هوایی سعودی نتوانسته این موشک را رهگیری و ساقط کند لذا یک پیروزی نظامی برای انصارالله محسوب می شود و تکرار آن، می تواند موازنه قدرت را به نفع صنعاء تغییر دهد.

7) درگیری شدید و تبادل آتش سنگین در مناطق مرزی در جریان است روز گذشته صعده شاهد سنگین ترین حملات هوایی بود .
محمود پیر بداغی .