احتمال جدایی استان حضر موت یمن
روز گذشته بن دغر نخست وزیر دولت مستعفی در سخنانی بحث بر انگیز اعلام کرد بر اساس گفتگوهای صورت گرفته و به منظور پیش گیری از جدایی ،کامل استان حضر موت یمن  از این پس به عنوان یک اقلیم خود مختار خواهد بود ،کارشناسان این اقدام دولت را آغاز اجرای طرح شش اقلیمی مد نظر هادی و سعودی براورد کردند که بر اساس آن یمن به شش اقلیم تقسیم می شودو استان صعده در منطقه ای کوهستانی و فاقد منابع زیر زمینی محصور خواهد شد .

فرافکنی عربستان در مورد جنایت حمله به مراسم ختم صنعا

در حالی که تا پیش از این مقامات نظامی و حکومتی عربستان سعودی هرگونه مسئولیتی در قبال حمله اخیر به مراسم ختمی در صنعا که منجر به کشته شدن بیش از 150 شهروند غیر نظامی یمنی شده بود، را منکر شده بودند، اکنون نتایج گزارش هیئت تحقیق و تفحص از این جنایت که خود عربستان ترتیب آن را داده بود، حاکی از پذیرش مسئولیت این حمله اما با توجیهی عجیب و غیر منطقی است.

به گزارش «تابناک» تیم تحقیق و تفحص مربوط به بررسی حمله جنگنده های ائتلاف به رهبری عربستان در هفته گذشته به مراسم ختمی در صنعا پایتخت یمن، امروز گزارش و نتایج نهایی بررسی های خود در این مورد را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش جنگنده های عربستان سعودی «به اشتباه» و بعد از دریافت اطلاعات «ناقص» و عدم پیروی از دستور کار عملیاتی اقدام به بمباران این مراسم کرده و منجر به کشته شدن بیش از150 شهروند غیر نظامی یمنی شده اند.

عربستان مسئولیت حمله به مراسم ختم در صنعا را گردن منصور الهادی انداخت / توجیه سعودی ها برای جنایت نیروی هوایی

بیانیه ای که تیم تحقیق و تفحص مشترک واقعه یا JIAT که عربستان سعودی خود پس از جنایت مذکور و برای بررسی حادثه تشکیل داده است، منتشر کرده، اشاره میکند: گروهی وابسته به منصور الهادی به اشتباه اطلاعاتی در اختیار ائتلاف عربستان قرار داده اند که بر اساس آن مراسم ختم صنعا در تاریخ 8 اکتبر به عنوان مراسمی برای گردهمایی تعدادی از رهبران نظامی حوثی در پایتخت یمن تلقی شده است.

به گفته این بیانیه این گروه تاکید کرده اند که این مراسم باید فورا و به عنوان یک هدف نظامی صحیح و دقیق، مورد حمله و بمب باران قرار بگیرد.

این بیانیه در ضمن مسئولیت حمله را همچنین به گردن گردان عملیاتی نیروی هوایی عربستان نیز گذاشته است و بیان میدارد که نیروهای عملیاتی این حمله را بدون دریافت اطلاعات تکمیلی و تایید از سوی فرماندهی ائتلاف و همچنین بدون در نظر گرفتن معیارهای احتیاطی برای اطمینان از این که این مراسم خالی از شهروندان غیر نظامی است، صورت داده اند.

در این بیانیه به صراحت اعلام شده است: گروه بازرسی واقعه به این نتیجه رسیده است که به خاطر عدم پیروی نیروهای عملیاتی از قواعد تعیین شده برای درگیری و پیروی از روندهای استاندارد و همچنین دریافت اطلاعات غلط، جنگنده های ائتلاف به اشتباه این منطقه را بمباران کرده و منجر به مرگ و زخمی شدن شهروندان غیر نظامی شده اند.

هنوز نیروهای حوثی(انصار الله) در یمن نسبت به این بیانیه واکنشی نشان نداده اند.

گفتنی است که این بیانیه در حالی صادر میشود که تا پیش از این عربستان از پذیرش هرگونه مسئولیت و دخالت در بمباران مراسم ختم در صنعا طفره رفته بود. بعد از این حمله انتقادات شدیدی علیه عربستان و نیروهای ائتلاف به رهبری این کشور در خصوص جنگ یمن، حتی از سوی متحدان سعودی ها مطرح شده که فشارها بر عربستان برای پذیرش مسئولیت این حمله را افزایش داد.
آنچه به نظر میرسد این است که اکنون این بیانیه تنها توجیهی غیر منطقی برای این جنایت دست و پا کرده است و عربستان سعودی سعی دارد تا با این بیانیه، تا حدی از سنگینی انتقاداتی که طی هفته اخیر به جنایات این کشور در یمن صورت گرفته، بکاهد.در این گزارش به دلایل حملات دوم و سوم که بنا به شواهد بیشترین تلفات را به دلیل هجوم مردم برای امداد رسانی گرفته هیچ توضیحی داده نشده .
(اساساچون هیچ توضیحی نداشتند )