ریف درعا:

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در آستانه ی آزاد سازی شهر راهبردی شیخ مسکین هستند. پس از پیشرویهای چشمگیر ارتش و مقاومت در داخل شهر با پشتیبانی هوایی قوی روسها در دو روز اخیر و سیطره بر مسیر ارتباطی شیخ مسکین-ابطع در جنوب، امروز ارتش به سمت دومین مسیر مهم ارتباطی شیخ مسکین، یعنی شیخ مسکین-نوی هم پیشروی کرد تا کم کم مسلحین مجبور به عقب نشینی از کل شهر بشن.

هنوز شیخ مسکین به طور کامل آزاد نشده و قطعا کلید آزادی شیخ مسکین سیطره ی ارتش بر جاده شیخ مسکین-نوی هست.

دیرالزور:

وضعیت در دیرالزور همچنان بحرانی هست.

متاسفانه به منبع میدانی داخل دیرالزور برای تایید خبرها دسترسی نداریم ولی با جمع بندی آخرین خبرها به نظر میرسه ارتش بعد از پاتک محدودی که چند روز پیش به سمت مناطق از دست رفته در شمال و شمال غربی دیرالزور زد، همچنان در موضع تدافعی هست.

ارتش طی چند روز گذشته فندق الفرات، تلة الرواد و بخشهایی از بغیلیه و اطراف عیاش رو پس گرفت اما امروز دواعش مجددا حملات گسترده ای رو به سمت این مناطق ترتیب دادند که هنوز درگیریها ادامه داره. در تصاویر بخشی از تسلیحات و تجهیزاتی که دواعش در تصرف تلة الاذاعه، تل جحیف و انبارهای مهمات عیاش به دست آوردند رو میتونید ببینید.

تنها نقاط مثبت و امیدوارکننده در دیرالزور غیر از استفاده ارتش از فرماندهان کارکشته و مجربی مثل عصام زهرالدین و خضور و نیروهای عشایر، فعال بودن فرودگاه نظامی دیرالزور هست که در مواقع اضطراری کمک بسیار زیادی به ارتش کرده.

با این شرایط و با در نظر گرفتن فشار فزاینده ی داعش بر دیرالزور، منطقه ای که مهمترین پل ارتباطی دواعش بین عراق و شمال سوریه هست، بعید هست بشه دیرالزور بیش از چند ماه نگه داشت.

شمال استان ادلب:سلقین:

شهر سلقین واقع در شمال شرقی استان ادلب که در نزدیکی مرز ترکیه واقع هست، در کنترل جیش الفتح و به خصوص نیروهای احرارالشام و جبهه النصره هست. چند روز پیش بر سر کنترل شهر بین احرار و النصره درگیری در گرفت که با واسطه قرار شد دیروز در جلسه ای اختلافات را حل کنند اما محل جلسه ی مذکور مورد حمله ی هوایی روسها قرار گرفت و بیش از 10 کشته و مجروح شدن تعدادی از مسلحین احرار و النصره به جای گذاشت.

با توجه به اینکه سلقین را در کنار شهر ادلب، اریحا و فوعه و کفریا جزو معدود شهرهای ادلب میشناسند که جمعیت قابل توجهی از هواداران دولت و ارتش رو در خود جای داده، بعید نیست، اطلاعات مربوط به جلسه را اهالی به ارتش رسانده باشن.

چند روز پیش هم جنگنده های روس مقر مسلحین ترکستانی در معبر باب الهوی در شمال ادلب رو مورد حمله قرار دادند که تلفات سنگینی بر جای گذاشت.

حلب:

یک نفت کش انتحاری در مقابل مقر احرار الشام در منطقه السکری در شرق شهر حلب منفجر شد که مرصد معارض تعداد کشته شده ها رو 23 نفر گزارش کرد.