ریف جنوبی حلب:

آرامش نسبی در بیشتر نقاط جنوب و جنوب غربی حلب حاکم شده و دو طرف در حال تجمیع نیرو برای حمله یا دفاع هستند. شدت بمباران هوایی روسها بیشتر به سمت ریف شرقی حلب جایی که عملیات آزادسازی کویرس در حال انجم هست، متمایل شده و مواضع داعش در قصر الورود،الحلبیه،الدکاونه،المفلسه و شیخ احمد را بمباران می کنند.

داعش از دو سه روز پیش نیروهای بیشتری به منطقه گسیل کرده و به شدت در مناطق درگیری در برابر پیشروی ارتش مقاومت می کنند.

دیروز داعش از سمت رسم العبود با سه انتحاری به دانشکده نیروی هوایی در کویرس حمله کرد که حمله توسط مدافعین فرودگاه دفع شد

شرایط حساس و اهمیت کویرس برای دو طرف باعث شده مثل همیشه بعضی رسانه های طرفین شروع به جنگ روانی و شایعه پراکنی کنن. رسانه های داعشی زیادی دیروز خبر از حمله و تصرف کامل فرودگاه دادند، از آن طرف بعضی رسانه های ارتش خبر از رسیدن ارتش به فرودگاه یا نیروگاه حرارتی دادند که هیچ کدام صحیح نبود.

منابع ارتش از تسلط بر روستاهای الحلبیه و طیرالورد هم در این منطقه خبر دادن که هنوز تایید نشده.اتاق عملیات فتح حلب در 8 شهرک و روستای جنوب حلب شامل بلاس، حلیصه، زیتان، برده،مریمین، کفربیش، العیس و الحاضر به دلیل حذر کردن از خبررسانهای ارتش، از 4 عصر تا 9 صبح منع رفت و آمد و عکاسی اعلام کرده و اهالی رو از داشتن سلاح در منازل منع کرده.

عملا حکومت نظامی در این مناطق باعث کوچ بیشتر اهالی مناطق میشه.

حومه شرقی دمشق:

حرستا:  ارتش سوریه در حملات دیروز نقاط مهمی رو از مسلحین جیش الاسلام پس گرفت. این مناطق شامل منطقه مجبل، ساختمان امنیت نظامی و ساختمان کشاورزی بودند که در عملیات چندی پیش جیش الاسلام اشغال شده بودند. ارتش کم کم تسلطش بر الکسارات رو بیشتر کرده و با توجه به مشرف بودن بر مسلحین به کمک آتش توپخانه و خمپاره سعی می کنه اونها رو مجددا به طرف جنوب بزرگراه دمشق-حمص به عقب برونه.

مرج السلطان:   جنگنده های روسی دیروز مقر سپاه عمر واقع در مرج سلطان رو هدف قرار دادند که تعدادی از مسلحین به هلاکت رسیدند. شایعه هایی هم مبنی بر حضور و کشته شدن زهران علوش در این حمله هوایی هست که به نظر میاد مثل دفعات قبل صحت نداشته باشه.در حالی که خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر یک روز قبل در مصاحبه با CNN گفته بود احرار الشام با القاعده هیچ ارتباطی نداره، امروز سه گروه عمده ی مسلحین غوطه شرقی یعنی احرارالشام، جبهة النصره و اتحاد اسلامی لاجناد الشام در بیانیه ای ائتلاف "جند الملاحم" رو تشکیل دادن.

نکته جالب تر اینکه العطیه از احتمال دخالت نظامی در سوریه صحبت کرد و ظاهرا فراموش کرده بود که کل مساحت کشورش از مساحت دمشق و حومه اش کمتره!

لینک مصاحبه العطیه با CNN :

http://www.cnn.com/videos/tv/2015/10/21/qatars-role-in-syria.cnn

سهل الغاب:

مسلحین سیلوهای گندم جنوب منصوره رو از ارتش پس گرفتند. در این هفته این منطقه دو سه بار دست به دست شده.

حمص:

دیروز جنگنده های روس دومین مقر مسلحین را در حمص هدف قرار دادند. مقر حرکت تحریر حمص دیروز توسط جنگنده های روس هدف قرار گرفت و تمام افراد حاضر در مقر شامل امجد احمد الحمید و یحیی خلیل ایوب از فرماندهانشون به هلاکت رسیدند.علاوه بر مسلحین تحریر حمص، اسامی 20 نفر از مسلحین سپاه شام شامل فرمانده میدانی شون حوری شاهین که در دو روز گذشته به دست ارتش سوریه کشته شدند هم منتشر شد.

در روستای مهم تیرمعله هم درگیریها ادامه داره، گفته میشه ارتش موفق شده به روستا وارد بشه و به خیابان بدو برسه. درگیریها ادامه داره.

درعا:

دیروز مسلحین مناطق تحت کنترل دولت رو  خمپاره باران کردند که بر اثر اون سه کودک به شهادت رسیدند.