ریف دمشق:

در غوطه غربی ارتش در محور دیرخیبه در شرق خان الشیح عملیاتی را شروع کرده تا مساحت گسترده ی بین خان الشیح و بقیه ی غوطه ی غربی شامل حد فاصل دیرخبیبه و مقیلبیه را آزاد کند. در صورت ادامه ی پیشرویها ، ارتباط بین خان الشیح و بقیه غوطه غربی قطع و مسلحین دارالشیح در محاصره کامل قرار خواهند گرفت.

در شمال دمشق و شهرک قدسیای تحت مصالحه پس از اینکه مسلحین 4 نفر از نیروهای ارتش را گروگان گرفته و اعدام کردند، ارتش سوریه عزم خود را برای پاکسازی این شهرک از مسلحین اعلام کرد. در همین راستا تظاهرات مردمی در قدسیا جهت خروج مسلحین انجام شد و در نهایت پس از مذاکره بین ارتش و مجلس محلی قرار شد حدود 400 مسلح قدسیا به همراه خانواده هایشان این شهرک را ترک کنند تا شهرک به طور کامل در کنترل دولت قرار گرفته و خدمات رسانی به طور عادی انجام گیرد.

نیروی دفاع وطنی سوریه پس از اعلام آتش بس در قدسیا و خروج مسلحین، عکس از ماکسیم منصور

در غوطه شرقی بعد از اینکه ارتش مواضعش را در مزارع ریحان و پادگان الاشاره مستحکم و حملات جیش الاسلام را دفع کرد، در حال حاضر جبهات در غوطه شرقی آرام شده اند. اما مسلما به زودی فشار ارتش در محور ریحان برای آزادسازی تل الصوان، تل کردی و الریحان و نزدیک شدن به غرب شهر دوما ادامه خواهد یافت.

حلب:

در شهر حلب پس از پیشروی ارتش در اطراف کارخانه های شقیف خطوط تماس تغییری نکردند اما بمباران هوایی جنگنده ها و خمپاره و راکت پراکنیهای مسلحین در مناطق مسکونی همچنان جان غیر نظامیان را می گیرد. در مناطق شرقی حلب در هفته ای که گذشت بیش از 200 نفر و در مناطق غربی 57 نفر جان خود را از دست دادند. تمرکز خمپاره پراکنی مسلحین روی محلات ارمنی نشین و تلفات بالای شهروندان مسیحی حلب نشان می دهد این حملات تا حد زیادی هدفمند بوده است. مطابق انتظار سکوت نسبتا مطلقی در مورد تلفات غیرنظامیان در غرب حلب در رسانه های غربی و عربی حاکم است و نحوه ی گزارش آنها در مورد تلفات غیرنظامیان دچار دوگانگی واضحی است.

جایی که پوشش خبری مفصلی در مورد قربانیان شرق حلب صورت می گیرد اما در مورد مردم غرب حلب و قربانیان حملات خمپاره ای و کپسول های گاز تقریبا هیچ اطلاع رسانی نمی شود گویا حقوق آنها جزو حقوق بشر و اطلاع رسانی در این مورد وظیفه ی حرفه ای رسانه ای که ادعای دغدغه انسانی آسیب دیدگان جنگ را دارد، نمی باشد.

اینفوگرافی حملات خمپاره ای مسلحین در غرب حلب تهیه شده توسط الاعلام الحربی المرکزی