استان حمص

🔹 حومه شرقی حمص :
داعش که در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶ موفق به تصرف شرکت گاز حیان در حومه شرقی حمص شده بود، دیروز اقدام به انهدام کامل این شرکت گاز کرد. انهدام این یونیت شرکت گاز از آن جهت است که داعش می داند پس از اعلام آتش بسی که داعش و النصره مشمول ان نمی شوند اکنون ارتش پتانسیل بیشتری برای آزادسازی مناطق اخیرا تصرف شده توسط داعش، دارد. در مقابل اما داعش علی رغم اینکه بیش از یک سال است میدان گازی فوق راهبردی الشاعر را در حومه شرقی حمص در اختیار دارد، هنوز برنامه ای برای تخریب آن ندارد، چرا که داعش خوب می داند در صورت تخریب تاسیسات پمپاژ گاز این یونیت، دولت سوریه با آزاد سازی آن نه تنها چیزی به دست نیاورده که خود را با یک چالش بزرگ در تامین انرژی پایتخت روبرو خواهد کرد. از نظر دور نداریم که تاسیسات گازی منتهی به پایتخت همواره ابزاری برای اعمال فشار به دولت سوریه بوده، چه اینکه در سال گذشته و در جریان آزادسازی تدمر خطوط لوله گاز منتهی به نیروگاه سیکل ترکیبی راهبردی جیرود در حومه دمشق منفجر شد.

🔹 حومه شمالی حمص
جایی که حدود ۳ سال است در محاصره نیروهای دولتی قرار دارد؛ نیروهای موسوم به "اتاق عملیات حومه شمالی حمص" به چند ایست و بازرسی ارتش در اتوبان سلمیه-حمص یورش بردند.

استان حماه

🔹 حومه شرقی استان حماه:
درگیریهایی در این منطقه گزارش شده، که ارتش و مسلحین هر یک طرف دیگر را مسئول آغاز درگیری می دانند. مسلحین ادعا میکنند موفق به تصرف ۲ ایست و بازرسی ارتش در این منطقه شده اند.

دیرالزور

ارتش آمریکا با هدف دستگیری چند عضو داعش اقدام به یک عملیات هلی برن در اطراف روستای الجزره کرده که گویا این عملیات با شکست مواجه شده، ادعا شده جسد کماندوهای آمریکایی در دست داعش هست اما هنوز عکس یا ویدیویی در این زمینه منتشر نشده.