به نظر میرسه ترک مخاصمه ی نسبی دو هفته ی اخیر رو به پایان هست.

با وجود محاسنی که این آرامش نسبی داشت مانند کاهش خونریزی، تشدید تحرکات سیاسی و رایزنی های با محور مصالحات میهنی، در عرصه ی میدانی این وقفه بیش از همه به ضرر ارتش سوریه تمام شد.

فرودگاه حمیمیم در یک هفته اخیر محل رفت و آمد شیوخ و بزرگان برخی مناطق تحت کنترل مسلحین از جمله شیوخ محله های یلدا و ببیلا در جنوب دمشق بود که با حضور روسها با نماینده های دولت و ارتش سوریه مذاکراتی برای عقد مصالحه های میهنی داشتند.

اتفاقی که با واکنش شدید و منفی گروههای مسلح و محکوم کردن هر گونه مصالحه از طرف اونها همراه بود.در عرصه نظامی داعش بیشترین تحرک رو از ابتدای ترک مخاصمه داشته و همچنان با حملات ایذایی مسیر سلمیه-اثریا-خناصر رو مورد تهدید قرار میده.

گزارشهایی از سلمیه در شرق حماه حاکی از تحرکات نیروهای داعش در شرق و جنوب شرق سلمیه برای عملیاتی بزرگتر احتمالا برای حمله به شهر سلمیه هست. تنها تحرک ارتش به پیشرویهای جزیی در شرق حمص در محورهای قریتین و تدمر محدود میشه جایی که بلندیهای تلول اس

نقشه وضعیت در شرق شهر حمص رو که برادرمون حمزه سلیمان تهیه کرده میتونید در تصویر ببینید.

نقشه با کیفیت : http://e.top4top.net/p_66rrqj1.jpg

اما در حلب که بعد از ترک مخاصمه جبهه ها آرامش نسبی داشتن، مسلحین ابتدا با موشکباران و حمله به شیخ مقصود و اشرفیه ترک مخاصمه با کردها رو شکستن و از دیروز عصر هم نیروهای جبهه النصره و جندالاقصی حمله سنگینی رو برای تصرف تل العیس و العیس در ریف جنوبی حلب ترتیب دادن.

رسانه ی رسمی النصره در حلب خبر از تصرف تل العیس میده اما منابع ارتش از درگیریهای شدید بر سر تپه خبر میدن.

گفته میشه بخشی از نیروهای ارتش سوریه که در جبهه العیس حضور داشتن با شروع درگیریهای خناصر، به اون جبهه منتقل شدن و جاشون خالی موند. نیروهای غیر سوری مقاومت منهای تعدادی از نیروهای عراقی هم اکثرا رفتن شمال حلب.

تا فردا وضعیت این جبهه مشخص میشه.

چیزی که مشخص هست این حمله سراسری مسلحین در جنوب حلب جرقه ای خواهد بود برای شعله ور کردن مجدد تنور جنگ در مناطق مختلف سوریه.

در غرب حسکه نیروهای SDF روستای مکمان را از دست داعش گرفتند و به 80 کیلومتری شرق الرقه رسیدند.