آیا تظاهرات اعتراضی در سوریه از همان ابتدا "مسالمت آمیز" بود؟ آیا "سرکوب معترضین" تنها عامل به خشونت کشیده شدن اعتراضات بود؟

.
.
به این تاریخ ها نگاه کنید:
روز ۱۵ مارس ۲۰۱۱ برای اولین بار معترضان سوری با شعار "اصلاحات سیاسی" و "آزادی زندانیان سیاسی" در مقابل ساختمان وزارت کشور سوریه در دمشق تجمع کردند.
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-12757394
.
روز ۱۸ مارس ۲۰۱۱ در شهر درعا-خاستگاه اخوان المسلمین سوریه که در زمان حافظ اسد درگیری های خونینی در این شهر میان ارتش سوریه و اخوان المسلمین درگرفته بود- به فاصله ی ۳ روز از آغاز تجمعات اعتراضی در دمشق، پس از نماز جمعه در مسجد جامع العمری، شیخ احمد صیاصنه امام جماعت مسجد العمری که به "شیخ انقلابی" مشهور است حکم جهاد می دهد و حرکت اعتراضی از مقابل این مسجد آغاز می شود.
http://bit.ly/1UhNHYE
همزمان صفحه ای به نام "انقلاب ۲۰۱۱ سوریه" در فیس بوک-که ۱۰ ژانویه ۲۰۱۱ ایجاد شده است - http://bit.ly/24jjaPF از فردای حوادث مسجد العمری-یعنی ۱۹ مارس- فعالیت خود را شروع می کند و به سرعت نقش محوری در هدایت معترضان و انتشار اخبار مرتبط با آنان بر عهده می گیرد.
http://bit.ly/1P6Ib9O
۲۰ مارس-به فاصله اولین تجمع در این شهر- در پی بازداشت چند دانش‌آموز در شهر درعا به اتهام دیوارنویسی علیه بشار اسد و حزب بعث، عده ای با تجمع در مقابل ساختمان دادگستری آنجا را به آتش کشیدند و با حمله به چند دفتر دولتی دیگر، درگیری های گسترده ای میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ می دهد که در اثر این درگیری ها ۷ پلیس و ۴ معترض کشته می شوند.
http://bit.ly/1TYqHSz
معترضان از مسجد العمری به عنوان پایگاه اصلی خود استفاده می کنند. در این مسجد بیمارستان صحرایی ایجاد می کنند و مجروحان را در این مسجد درمان می کنند. http://bit.ly/1UhNHYE
۲۳ مارس همزمان با پنجمین روز اعتراضاتی که حتی یک روز هم متوقف نشده بود و به مناطقی از جمله نوا و شیخ مسکین کشیده شده بود، ماموران امنیتی به این مسجد حمله می کنند و موج درگیری ها با سرایت به شهرهای دیگر افزایش پیدا می کند. http://bit.ly/1ROjizC
زمان کوتاه آغاز تظاهرات در دمشق با شعار "اصلاحات سیاسی" و "آزادی تمامی زندانیان سیاسی" -که وقتی اسد زندانیان را آزاد می کند همین معترضان اسد را به آزاد کردن زندانیان سلفی متهم می کنند- را تا آغاز اعتراضات خونین در درعا نگاه کنید.

به فاصله ی سه روزه آغاز اعتراضات در دمشق تا شروع اعتراضات خشونت آمیز در درعا؛ اهمیت درعا به عنوان خاستگاه اصلی اخوان المسلمین-و پیوند عمیق آن با حزب حاکم ترکیه- که سابقه ی درگیری آن ها به حزب بعث به دهه ی ۸۰ باز می گردد و اینکه این جریان در سوریه اصلا قائل به اصلاحات سیاسی نبوده و از همان ابتدا برکناری بشار اسد و تغییر نظام سیاسی سوریه را دنبال می کردند، بر کسی پوشیده نیست.
به فاصله ی کوتاه شروع اعتراضات تا فراخواندن سفرای کشورهای عربی از سوریه نگاه کنید. در ماه ژوئن کشورهای عربی به صورت جمعی اقدام به فراخواندن سفرای خود از سوریه کردند.
پس اینکه "سرکوب معترضان توسط اسد" را "تنها عامل" به خشونت کشیده شدن اعتراضات بدانیم و تظاهرات های اعتراضی را از همان ابتدا "مسالمت آمیز" بخوانیم، عامدانه یا از روزی ناآگاهی تاریخ را تحریف کرده ایم.

لینک منبع:
https://www.facebook.com/ehsansoltani30/posts/1219726421371907

احسان سلطانی

*عکس از آرشیو

آیا تظاهرات اعتراضی در سوریه از همان ابتدا "مسالمت آمیز" بود؟ آیا "سرکوب معترضین" تنها عامل به خشونت کشیده شدن اعتراضات بود؟