🔸در مقاله دیشب خود، به نقش مادر گروه القاعده و فرزندان خلف و ناخلفی همچون احرارالشام و داعش در نابودی سالها آموزش فکری و عقیدتی؛ پس از مسلط شدن آنها بر مردم اشاره کردم.
🔸اما القاعده یمن (القاعده شبه جزیره عربستان یا AQAP) نیز که از مخوف ترین زیر مجموعه های سازمان القاعده می باشد نیز احتمالا به سرنوشتی همچون القاعده سوریه و عراق دچار خواهد شد.
🔸القاعده یمن که از امتیاز جذب نیرو از تمامی شبه جزیره عربستان بهره مند بوده است، سالها تحت مسئولیت مستقیم حوادث 11 سپتامبر قادر به علنی کردن حضور خود در یمن نبود تا زمانی که جنگ یمن پیش آمد و در شکست ائتلاف سعودی برای جذب نیروی زرمی حرفه ای از کشورهایی همچون مصر و پاکستان، نیروهای القاعده توسط عربستان و امارات تجهیز و پر و بال داده شدند.
🔸گزارش های میدانی در دومین سال حضور میدانی القاعده در یمن و حضور و کنترل بعضی مناطق این کشور نشان دهنده وضع بغرنج مردم تحت حاکمیت این گروه است.
🔹
🔸حال گزارش های تایید شده  از برپایی گسترده زندان در مناطق تحت کنترل و مشترک القاعده و نیروهای ائتلاف عربی خبر میدهند.
🔸بعضی زندانی های آزاد شده از زندان های القاعده اشاره کرده اند که زندان های القاعده در چند متری زندان های برپا شده توسط نیروهای کشور امارات برپا شده بودند و تحقیقات نشان دهنده ساخت حداقل 18 زندان توسط اماراتی ها در عدن، مکلا و حتی یک زندان در کشور اریتره است.
https://apnews.com/4925f7f0fa654853bd6f2f57174179fe/In-Yemen's-secret-prisons,-UAE-tortures-and-US-interrogates
🔹
🔸ابعاد جنایات در یمن با توجه به عدم نفوذ رسانه ها و شبکه های اجتماعی به صورت بسیار محدود منتشر می شود. تامین مایحتاج غذایی و دارویی آنچنان مشکل است که کمتر کسی به دنبال نقش شهروند خبرنگاری می رود، مخصوصا مناطق دور مناقشات جنگی که فضای آن با حضور نیروهای القاعده و ائتلاف عربی بسیار امنیتی است.
🔸اما آنچه مشخص است، مشکلات عدیده مردم حتی در مناطقی همچون مکلا است که صدها کیلومتر با خط نبرد فاصله دارد و این مشکلات باعث روی گردانی مردم از ائتلاف عربی، دولت هادی و القاعده شده است (به صورت مثال طبق برآوردها وضعیت سوء تغذیه در مکلا  و عدن از صنعای تحت بمباران و تعز که خط مقدم جبهه است، بدتر است).