تعمیم دادن یکی از مصائب جامعه ماست.

تعمیم کورکورانه نشان دهنده ی جهالت ما و عدم توانایی ما در تفکیک حق و باطل و درست و غلط بر اساس حقیقت و دانش هست، جایی که آدم مجبور میشه به جای تجزیه وتحلیل درست، بر اساس خط کشی های موهوم و بی معنی مثل نژاد و ملیت و قومیت تو ذهنش خوب و بد رو جدا کنه.این نوع برخوردهای صلب و سلبی آدم رو یاد دو قطبی هایی میندازه که متاسفانه بعد از جنگ تو ذهن بعضی هموطنان ما شکل گرفت، مثل دو قطبی ایرانی و عراقی و بدتر از اون ایرانی و عرب!

طرز تفکری که پشتوانه ی منطقی و اخلاقی نداره و به راحتی با چند مثال رد میشه:

ایرانیان خائنی که اسما ایرانی و شیعه و عموما فارس تبار بودند و سالها در کنار صدام به جنگ مقابل میهنشان پرداختند، با نفوذ به صفوف نیروهای ایرانی نقشه ها را به دشمن لو میدادند تا هزاران جوان رعنای ایرانی از خیانتشان پرپر شوند ،در داخل کشور 17 هزار غیرنظامی را ترور کردن، در عراق از طرف صدام مسئول قتل عام هزاران غیرنظامی کرد عراقی شدند و..

از آن طرف مجاهدین عرب عراقی که دوشادوش ما علیه صدام جنگیدند و هزاران شهید دادند مانند سپاه بدر..

مثال بارز این قضیه در این روزها، برخورد سطحی عده ای از ما با مساله ی "فلسطین" و "فلسطینی" ها هست..

فلسطین جامعه ای است متکثر با بیش از 7 میلیون نفر جمعیت..

با افکار و مرام و رویکردهای متفاوت..

در فلسطین وهابی-سلفی-اخوانی وجود داره، ولی همه فلسطینی ها وهابی-سلفی-اخوانی نیستند.

در فلسطین کمونیست هست، ولی همه فلسطینی ها کمونیست نیستند.

در فلسطین سوسیالیست ناصری داریم، ولی همه فلسطینی ها ناصری نیستند.

در فلسطین ناصبی هم داریم، ولی همه فلسطینی ها ناصبی نیستند

فلسطینیهای مقیم سوریه بعد از شروع بحران در سوریه مواضع متفاوتی اتخاذ کردن:

1- بخش قابل توجهی از فلسطینی ها شامل کمپ نشینان یرموک و وافدین و نیرب و.. بی طرف بودند.

2- بخشی مانند نیروهای الجلیل،جنبش جهاد اسلامی (PIJ)، ارتش آزادیبخش فلسطین (PLA) و جبهه خلق برای آزادی فلسطین (PFLP) در اردوگاههای وافدین و جرمانای دمشق و در قنیطره، فتح الانتفاضه در یرموک، تیپ قدس فلسطینیهای نیرب در حلب و.. که "بزرگترین" گروه نیروهای خارجی متحد ارتش سوریه رو تشکیل میدن با بیش از 10 هزار نفر نیرو.

3- فلسطینی هایی که پیش زمینه ی سلفی گری و گرایش به اخوان المسلمین و حماس داشتند در کنار مسلحین به مبارزه با ارتش سوریه پرداختند و تعدادشون از گروه دوم کمتره.

داخل فلسطین هم به همین ترتیبه.

همه جور دیدگاهی هست.

افرادی که فعالان سیاسی، اجتماعی و رسانه ای فلسطینی رو میشناسن میدونن چی میگم. به خصوص در کرانه ی باختری که دیدگاههای ملی گرایانه بر دیدگاههای مذهبی افراطی غلبه داره.

در تصویر: ضیاء التلاحمه جوان فلسطینی اهل الخلیل و عضو جنبش جهاد اسلامی همراه با پرچم سوریه و عکس سید حسن نصرالله که 21 سپتامبر 2015 به ضرب گلوله ی نیروهای اسراییلی در الخلیل به شهادت رسید.

دشمنان جدید و بی شناسنامه ی ما، از جمله همین تکفیری-سلفی ها ایران رو متهم به طائفیگری می کنن در حالی که خوب میدونن ما در بدترین شرایط از فلسطینیهای عموما اهل سنت و آرمان قدس دفاع کردیم در حالیکه حکومتهای مرتجع عرب از ترس اسراییل حتی جرات انتقاد از اسراییل رو نداشتن و همین الان هم با وجود درگیری تمام عیار در فلسطین، شیوخ فاسد و نادانشون مثل قرضاوی شیخ فتنه ، جهاد در فلسطین رو واجب نمیدونن، بلکه پیروان نادان تر از خودشون رو ترغیب به جهاد در سوریه می کنن!

شاید ما از اول در پر و بال دادن به گروههایی مانند فتح و حماس زیاده روی کردیم و بیش از حدی که لایق بودن اعتبار خرجشون کردیم.

اما فراموش نکنید دفاع ما از فلسطین یک معامله نبوده و نیست، اعتقاد و وظیفه ما هست در دفاع از مظلوم در مقابل ظالم..

برای منت گذاشتن نیست.

ممکنه بخشی از همین مظلومین قدردان نباشن و حتی مثل بسیاری از سردمدارانشون بی معرفت باشن ولی ما بر اساس "مرام و اعتقاد" خودمون و آنچه که از حسین علیه السلام آموختیم با اونها تعامل می کنیم نه بر اساس اعتقادات اونها..

فلسطین مساله ی همه ماست..

فلسطین نقطه ی تلاقی و وحدت بخش جهان اسلام هست در مقابل پیکره ی متعفن و نژادپرستی که این روزها خودش رو پشت بحران خونین خاورمیانه پنهان کرده و از انحراف اذهان و افکار مسلمین و فتنه و تفرقه ای که توسط عده ای جاهل و افراطی شعله ور شده، لذت می بره..

تصویر: قدس منتظر مردانش هست با عکسهایی از بهترین دوستان اسراییل،ترکیه و قطر که قراره مردان منجی قدس باشن!

یادتان باشد ؛ ما به وظیفه ی خودمان عمل میکنم تا آن دنیا پیش خدا و رسولش شرمنده نباشیم ،خدایی که از وظیفه ی ما حتما خواهد پرسید .