نقشه با کیفیت (2.9مگ) : http://www.mediafire.com/convkey/0d2d/qxk3z045xwtoo7ozg.jpg

توضیحاتی در مورد نقشه

- نیروهای حشد شعبی با پیشروی در جنوب کوهستان سنجار و  در عمق غربی منطقه موفق شدند خود را در هفته ی اخیر به ابوجریص و مرز سوریه برسانند. هرچند که گمانه زنی ها از ورود نزدیک و احتمالی حشد شعبی به داخل خاک سوریه حکایت داشت اما این موضوع هیچگاه به صورت رسمی توسط فرماندهان حشد در این بازه ی زمانی به خصوص مطرح نشد ولی حرکت در باریکه نوار مرزی به سمت جنوب بصورت رسمی در دستور کار حشد قرار گرفت . هدف نهایی از عملیات به این روش، پاکسازی تمام خطوط مرزی عراق و پاکسازی دواعش از بیابان های غربی عراق است . هم اکنون نیروها در حال دور زدن البعاج هستند..

در هفته اخیر سخنگوی SDF (نیروهای دمکراتیک سوریه) و بعضی مسلحین وابسته، مخالفت شدید خود را از ورود حشد شعبی و به تعبیر آنها "نیروهای خارجی" به خاک سوریه اعلام کردند . هرچند که چنین کلامی از سوی SDF مشروعیت قانونی ندارد و تصمیم نهایی برای دولت های قانونی عراق و سوریه محفوظ است؛ اما نکته اینجاست که اصولا آیا هدف از ورود نیروهای مردمی عراق(حشد شعبی) به خاک سوریه دیرالزور است؟ و یا اصلا برای رسیدن به دیرالزور نیاز به گذر از میان مناطق اشغال شده توسط SDF است ؟

اینها دو پرسش اساسی اند که هر کدام شاخصه و زیر فاکتورهای مستقل خود را دارند و مسلما بدون هماهنگی و عملیات ارتش سوریه در طرف مقابل مرز، شدنی و اجرایی نیست . چیزی که در حال حاضر در مرزهای عراق و سوریه میبینید فقط مقدمات یک عملیات بزرگ اند ..
ان شاالله در مورد این دو پرسش مهم در آینده ی نزدیک با نقشه ای گسترده تر در نوشتاری مجزا توضیح خواهیم داد .

- در نقشه تلاش شده تا مناطق کرد نشین شمالی با رنگی متفاوت اما نزدیک به هم تمیز داده شود ؛

مناطق ایزدی ها که با رنگ سبز مشخص شده شامل "یگان‌های مدافع سنجار (YBS)" ، "یگان‌های مدافع ایزدخان(HPE)" ، حزب کارگران کردستان(PKK) و "یگان‌های مدافع خلق (YPG) میباشند که برای سهولت کار فقط از پرچم YBS در نقشه و از اسامی YBS و PKK در توضیحات نقشه استفاده شده است .

HPE از لحاظ نفرات و سازماندهی گسترده تر از YBS میباشد اما این گروه از لحاظ فعالیت نظامی از YBS ضعیف تر است و همچنین گفته میشود در آینده ای نزدیک به حزب دمکراتیک کردستان(PDK) خواهد پیوست . بنابراین در نقشه بعنوان نیروهای پیشمرگه PDK محسوب شده اند.

- در شهر حسکه تنها مربع امنیتی در اختیار ارتش سوریه است و باقی نیروها در هنگ 123 کوکب مستقر هستند .

در پی درگیریهای که در آگوست 2016 بین نیروهای ارتش سوریه و کردهای حسکه صورت گرفت در نهایت ارتش سوریه در تاریخ 23آگوست2016 (۲ شهریور ۱۳۹۵) و در جریان توافق آتش بس از تمامی مقرهای خود به جز مربع امنیتی شهر عقب نشینی کرد و شهر در اختیار کردها قرار گرفت .