پس از پیشرویهای ارتش در قطاع جنوبی غوطه شرقی دمشق و آزادسازی روستاهایی مانند حوش الدویر ، دیرالعصافیر و مزارع اطراف ، بزینه ، مزارع بالا و ... مساحتی نزدیک به 60کیلومتر مربع آزاد شد .

پیشروی های ارتش سوریه در این محور در حالی صورت گرفت که مسلحین حاضر در غوطه شرقی بعلت تنش های درون گروهی و درگیریهای خونین در موضع ضعف قرار دارند . پس از مرگ زهران علوش نزاع بر سر قدرت در بالاترین حد خود قرار دارد.

با وجود بیانه ها و پیمان صلحی که بین این گروه ها برقرار شده است ؛ اما هنوز روابط به شکل عادی بازنگشته، به گونه ای که میتوان این تقسیم قدرت را بصورت شمالی و جنوبی در داخل غوطه مشاهده کرد .

جیش السلام در مناطق شمالی و جنوب شرقی غوطه شرقی از یک سو و فیلق الرحمن و جبهه النصره و گروه های وابسته به ایشان در جنوب و جنوب غربی از سوی دیگر ، از مدعیان اصلی قدرت در این نزاع بشمار میروند .

در نقشه زیر آخرین وضعیت غوطه شرقی دمشق مشخص شده است .

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/fa21/3vsbim3xbndvnzszg.jpg

*پیشنهاد میشود نقشه با کیفیت را مشاهده بفرمایید*

در ادامه پیشرویهای ارتش در محور جنوبی روستاهای بیت نائم ، محمدیه و جسرین هدف بعدی هستند و در حال حاضر درگیریها در مزارع جنوبی روستاهای مذکور ادامه دارد .

هفته ی گذشته ارتش سوریه با پیشروی به سمت البحاریه موفق شد 80% این روستای ویران را آزاد کند ، قسمت اصلی تل البحاریه (شامل برج البحاریه) هم در اختیار ارتش سوریه هست و مسلحین اختیار قبرستان! این بلندی رو در دست دارند .

در محور حرستا القنطره و حوش جربو هنوز وضعیت مشخص نیست و منابع میدانی ما خبر از ادامه ی درگیریها در این مزاره میدهند ، البته با پیشرویهای اخیر ارتش در این محور ؛ مسلحین شانسی برای بازگشت ندارند و آزادی مزارع حرستا القنطره فقط مساله ی زمان است .

در محور شمالی یعنی تل اصفر ، میدعا ، حوش الفاره ، تل الصوان و تل کردی عملیات در جریان هست و حملات ارتش سوریه در این محور راه بجایی نبرده و مسلحین تمامی حملات را تا به این لحظه دفع کردند .

در غوطه غربی دمشق و منطقه داریا ، ارتش سوریه با حمایت نیروهای مقاومت موفق به پیشروی در قسمتهای شمالی و جنوبی داریا شدند ، نبردها در داریا بعلت حجم خرابی ها و بافت فشرده منطقه بسیار سخت بوده و پیشروی ها چند متر به چند متر حاصل میشه .

در هفته های گذشته ارتش سوریه ضمن قطع مسیر بین معضمیه و داریا ؛ حملات مسلحین برای بازگشایی این مسیر را دفع کردند و داریا بصورت کامل در محاصره قرار گرفت .

البته پر واضح است که داریا از طریق تونلهای زیر زمینی از معضمیه و غوطه غربی تغذیه میشود .

پ.ن : هاشورهای بنفش مناطق تحت مصالحه دولت و مسلحین هستند .