همانطور که در گذشته نیز گفتیم با نزدیک شدن نیروهای ارتش آزاد در پوشش عملیاتی موسوم به "سپر فرات" با پشتیبانی ترکیه به شهر الباب شاهد یک سری اتفاقات جالب خواهیم بود .

بطور کلی برای حوادث اخیر و سرنوشت الباب سه سناریوی اصلی قابل پیش بینی میباشد ؛
تصرف الباب توسط ارتش آزاد ، تصرف الباب توسط کردها و یا پیشروی ارتش سوریه به سمت الباب

در ماه جاری با انفعال کردها و ارتش سوریه و پیشروی های دومینو وار ارتش آزاد به سمت شهر الباب روز به روز احتمال تصرف این شهر توسط ارتش آزاد قوی تر شد ؛ تا آنجا که نیروهای تحت حمایت ترکیه به 2 کیلومتری الباب رسیدند .

بدون شک در حال حاضر و با وجود چنین شرایطی بیشترین احتمال در اختیار گرفتن شهر مهم الباب برای ارتش آزاد است اما وجود برخی موارد این داستان را جالب تر کرده است .

روزهای گذشته یکی از منابع میدانی معتبر و برجسته ما در منطقه گفت "ارتش آزاد به سمت الباب نمیرود و این شهر را تصرف نمیکند!"

در چند روز اخیر و پس از رسیدن ارتش آزاد به دروازه های شمالی الباب شاهد توقف معنا دار این گروه بودیم که از آن بعنوان آماده سازی جهت حمله به این شهر یاد میشد . اما بالا گرفتن درگیریهای داخلی بین جبهة الشامیة و احرارالشام در شهر مرزی و مهم اعزاز و ادامه ی این درگیریها تا به امروز باعث شد کمی از تمرکز بر عملیات "سپر فرات" کاسته شود .

ماجرا فقط به اینجا ختم نمیشود ..
روز گذشته یعنی 16 نوامبر(26آبان) سایت رسمی YPG طی بیانیه ای عقب نشینی خود از شهر منبج به سمت شرق فرات را اعلام کرد . یکی از دلایل این عقب نشینی شرکت و کمک در عملیات جدید نیروهای SDF (نیروهای دمکراتیک سوریه) به نام "خشم فرات" برای آزادسازی شهر رقه اعلام شد .

اما به دنبال این اعلام و بجای عقب نشینی به سمت شرق ، نیروهایی از یگانهای کرد به سمت غرب یورش برده و بدون مقاومت خاصی از سوی داعش موفق شدند روستاهایی در شمال شرقی الباب را تصرف کنند ! حرکتی که اعتراض و صدای نیروهای تحت حمایت ترکیه را در آورد ؛ چرا که داعش در حالی از این روستاها عقب نشینی کرد که پس از آن و با تجمیع نیروها به شهرک قباسین که در اختیار ارتش آزاد بود حمله ور شد .

البته ماجرا باز به اینجا ختم نمیشود ..

روز چهارشنبه سرهنگ دوریان سخنگوی ائتلاف مبارزه با گروه های جهادی در عراق و سوریه گفت " آمریکا از عملیات ترکیه برای تصرف شهر الباب پشتیبانی و حمایت نمیکند چرا که این تصمیم از سوی خود ترکها و بر اساس منافع آنها گرفته شده است" آمریکا ترجیح میدهد بروی عملیات خشم فرات کردها تمرکز کند .

با توجه به اتفاقاتی که در بالا گفته شد احتمال صحت این گفته که ارتش آزاد الباب را تصرف نخواهد کرد بیشتر میشود؛ البته روزهای آینده درستی و غلطی این مدعا را مشخص میکند و در این بین چیزی که تعیین کننده است حرکت بعدی هریک از این گروه ها در پاسخ به حرکت حریف در جهت رسیدن به منافغ خود در شمال سوریه است .

هریک از این گروه ها طبیعتا سعی میکنند به منافع و اهداف خود برسند اما مسلما وقایع شمال استان حلب ؛ توافقی چند جانبه بین سوریه-کردها-روسیه-ترکیه است ؛ منتهی با محوریت روسیه !
در آینده با روشن تر شدن زوایای این توافق بیشتر در مورد آن خواهیم نوشت ؛ توافقی که مانند راه رفتن روی لبه تیغ است ...

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/6d2a/xncjf2xapkzsc5lzg.jpg