پس از چند روز درگیری و به اصطلاح پس از فرو نشستن گرد و غبار اکنون میتوان تصویر نسبتا دقیقی از وضعیت میدانی در محور جوبر-قابون ارائه داد.

در روزهای گذشته مسلحین تا آستانه شکستن محاصره قابون-تشرین-برزه و اتصال آن به جوبر و بالطبع به عمق غوطه شرقی دمشق پیش رفتند و برای ساعاتی معمل المغازل والمناسج(کارخانه ریسندگی و بافندگی) بصورت کامل سقوط کرد و سیرونکس هم تا آستانه سقوط پیش رفت ولی ارتش سوریه موفق شد با پاتک سنگین حملات مسلحین را دفع کرده و ضمن تامین امنیت سیرونکس، مسلحین را از معمل المغازل والمناسج بیرون کند .

البته طبق آخرین اخبار میدانی شب گذشته نیروهای ارتش از قسمت های جنوبی "معمل المغازل والمناسج" عقب نشینی کردند و از صبح امروز تاکنون این منطقه شاهد شدیدترین درگیریها بین مسلحین و ارتش سوریه است و هر لحظه امکان پاکسازی کامل آن وجود دارد .

اخباری که مسلحین در رسانه های خود مبنی بر تصرف ایستگاه اتوبوس عباسیین و یا رسیدن به خیابان فارس الخوری مطرح میکنند صحیح نیست .

لازم به ذکر است که عملیات مسلحین در جوبر پس از عملیات غیرموثر ارتش سوریه در مزارع شمالی تشرین و شرق برزه صورت گرفت جایی که قرار بود ارتش سوریه با پیشروی در آن محور عرصه را بر مسلحین قابون و تشرین تنگ کند و این منطقه را به مانند دیگر مناطق سوریه به قطار مصالحات پیوند بدهد! اما کندی در پیشروی و اهمیت این منطقه باعث شد تا مسلحین در حرکتی هماهنگ ضمن عملیات در محور قابون-جوبر ؛ عملیات دیگری را در شمال حماه راه اندازی کنند و ارتش سوریه را مجبور به تغییر وضعیت از حالت تهاجمی به تدافعی کنند .

در صورت تغییر در خطوط و تثبیت آن ؛ نقشه جدید منتشر خواهد شد .

نقشه با کیفیت از وضعیت فعلی : http://www.mediafire.com/convkey/84df/i3xub0he3q2b10jzg.jpg