نقشه با کیفیت (6مگ) : http://www.mediafire.com/convkey/d33f/o292fvx9f2b9h3bzg.jpg

برای دیدن جزئیات نقشه لطفا نقشه با کیفیت را دانلود کنید.

طی دو هفته اخیر، تحولات سوریه خصوصا در شرق این کشور به سمتی رفت که می توان آن را گام هایی در جهت تعیین تکلیف ماجرای سوریه دانست.

حرکت ارتش سوریه تا رود فرات ادامه پیدا کرد و شهر #دیرحافر هم از دست داعش آزاد شد و در این محور ایستگاه بعدی شهر #مسکنه است.

از طرفی امریکا از رود #فرات عبور کرد و برای اولین بار به ساحل راست فرات وارد شد. آن هم با یک عملیات آبی خاکی و هلی برن که بیشتر انسان را به یاد صحنه های هالیوودی می اندازد! تا جنگ های جدی و بی امانی که تا کنون مشاهده کرده ایم.

امریکا به کمک متحدان #کرد ش با یک عملیات هلی برن وارد هریره در غرب طبقه شد و به سرعت در این محور مهم پیشروی کرد و خیلی سریع پایگاه هوایی راهبردی #طبقه را به تصرف خود درآورد.
اینکه چرا داعش باز هم مقاومت چندانی از خود نشان نداد، سوال برانگیز است. قابل توجه است که بدانیم این مناطق حاشیه رود فرات پرجمعیت و قابل اتکاست و فضای دفاع کردن از آن بسیار راحت تر از دفاع در صحرای تدمر و چاه های اطراف آن است.

از طرف دیگر مسلحین تحت حمایت امریکا از مرز اردن به پیشروی خود تا قلمون ادامه دادند تا به 15 کیلومتری فرودگاه بین المللی دمشق رسیدند.
در این محور هم داعش مقاومتی از خود نشان نداد و به سرعت عقب نشینی کرد. تا ظرف مدتی کوتاه شاهد تغییرات عمده در نقشه سوریه باشیم.

عدم واکنش حتی رسانه ای از طرف روسیه و سوریه به این پیشروی ها، این احتمال را به ذهن متبادر می کند که اینها بخشی از توافقات و سهم بندی هایی است که از قبل انجام شده و همه چیز طبق توافقات و معامله های بین المللی و البته پنهان پیش می رود.

چرا که اگر قبول کنیم به دلیل دور بودن طبقه و #رقه از مواضع ارتش سوریه، آنها توانی برای مقابله نداشته اند، حداقل در مورد صحرای #سویدا وضع متفاوت است.
خصوصا آنکه نقاطی مثل بئرالقصب که در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق واقع شده است، به راحتی میتوانست هنگام عقب نشینی داعش توسط ارتش سوریه تصرف شود، اما کوچکترین اقدامی در این راستا نشد.

اما آنچه که خلاف این جریان پیش آمد، درگیری های اخیر مسلحین و ارتش در جنوب و شمال سوریه بود. اینکه جبهه های آرام و مصالحه شده ای مثل شهر درعا و قابون و جوبر شعله ور می شود، معنایش تحرکاتی است که بیشتر تابع تحولات سیاسی بین المللی ست تا تصمیمات داخلی مسلحین.

و در اوج پیشروی های عوامل امریکا در جنوب شرق و شمال شرق سوریه عملیات بزرگ مسلحین در #حماه صورت میگیرد تا بیش از پیش ارتش سوریه را درگیر پدافند کند.
که البته ارتش سوریه و متحدانش در تمامی جبهه ها به خوبی توانستند با این حملات مقابله کنند. اگر ارتش سوریه موفق به تداوم عملکرد مناسب خود در پدافند و پیشروی های آرام شود، نتایج بسزایی خواهد داشت در ناامید شدن قدرت های فرامنطقه ای در بهم زدن توازن قوا در سوریه و این منتج خواهد شد به حرکت سریعتر به سمت پایان جنگ نظامی در سوریه و تعیین تکلیف آن.

در این میان خروج مسلحین از #الوعر حمص و یکدست شدن این شهر در آینده نزدیک و همچنین توافق ایران با جیش الفتح در مورد فوعه و کفریا، که آن هم منجر به یک دست شدن ادلب می شود، از دیگر نشانه های این مرحله از بحران سوریه است که در مورد توافق #فوعه #کفریا به زودی مواردی دیگر بیان خواهد شد.

#جهاد_رضا