در ادامه پیشروی نیروهای ارتش آزاد به پشتیبانی ترکیه در اطراف جرابلس امروز الجامل به دست ارتش آزاد افتاد ؛ غروب امروز توپخانه ترکیه اطراف العمارنه و مرکز رادویی این روستا را هدف قرار داد .

همچنین نیروهای محلی از ککلیجه به سمت حلوانیه حرکت کردند و گفته میشه این روستا هم در اختیار ارتش آزاد قرار گرفت .

اما داعش که این روزها تبدیل به چوب چند سر نجس ! شده و زیر ضربات گروه های مختلف در حال عقب نشینی از مواضع سنتی خودش هست ،یک روز قبل از ورود ارتش ترکیه و نیروهای تحت حمایتش به خاک سوریه از جرابلس عقب نشینی کرد .به طور کلی کار داعش در غرب فرات و شمال سوریه زمانی تمام شد که نیروهای کرد از فرات عبور کرده و منبج را گرفتند . در حال حاضر داعش فقط نقش یک پروکسی و تنظیم کننده بین نیروهای درگیر در غرب فرات و شمال حلب را ایفا میکند و البته نقش مهمی در باز دارندگی ارتش سوریه در شمال سوریه دارد ..

پس از پیشروی اکراد و گذشتن آنها از رود فرات ترکیه بارها اعتراض و نگرانی خود را اعلام کرد و حساسیت ها زمانی بیشتر شد که کردها به جرابلس نزدیک شدند و ترک های سرخورده از ناروی آمریکا در جریان کودتای نافرجام و ترس از تشکیل یک موجودیت جدید کردی در شمال سوریه در چرخشی آشکار اما هوشمندانه وارد خاک سوریه شدند و  جرابلس را تصرف کردند .

حالا ترکیه با قدرتی بیشتر از گذشته خواهان بازگشت اکراد به مناطق شرقی رود فرات است و از سوی دیگر همانطور که سخنگوی YPG گفت ؛ آنها هرگز از مناطق خود عقب نشینی نمیکنند زیرا در کشور خود هستند و از کسی دستور نمیگیرند .

یکبار دیگر به معادله منطقه توجه کنید

کردها با پشتیبانی کامل آمریکا در مناطق شمال و غرب فرات پیشروی کردند.

آمریکا از پیشروی نیروهای تحت حمایت ترکیه در خاک سوریه حمایت میکند .این نیروها در واقع همان گروه های به اصطلاح میانه رو تحت حمایت آمریکا هستند .

آمریکا اعلام کرد که کردها به غرب فرات عقب نشینی میکنند اما کردها حاضر به این کار نیستند .

نیروهای تحت حمایت آمریکا یعنی کردها و ارتش آزاد در جنوب جرابلس با یکدیگر درگیرند و آمریکا همچنان از هردوی آنها حمایت  میکند .

و بهانه ی ماندگاری همه ی آنها در منطقه حضور دواعش است !!

چه کسی در این میان بیشتر سود و نفع را برده است ؟

سهم هریک از گروه های درگیر در سود بدست آمده چقدر است ؟

کدامیک از طرفین ابتکار عمل را در دست دارد ؟

دو احتمال اصلی برای آینده دور و نزدیک شمال سوریه متصور هست :

کردها به پیشروی خود ادامه دهند و با رسیدن به اعزاز یک حکومت فدرالی کردی در شمال سوریه تاسیس کنند .

ترک ها با قدرت بیشتری به خاک سوریه ورود کنند و با نبرد با اکراد مانع از تحقق این امر شوند و آنها را به شرق فرات برگردانند.

در این میان نحوه تعامل آمریکا با طرفین درگیر مشخص کننده ی آینده شمال سوریه خواهد بود ؛ به اعتقاد من نبرد استان حلب به مرحله ای از حساسیت خود رسیده که از ابتدای نبرد سوریه تاکنون سابقه نداشته ، یکی موضوع جنوب حلب و محاصره این شهر و دیگری موضوع فرات و سرنوشت اکراد در این منطقه .

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/577c/33o8f7qtpx8gcjlzg.jpg