فرمانده ی جبهة النصره (جفش) در مصاحبه با یورگن تودنهافر: «آمریکایی ها در طرف ما ایستاده اند؛پول سعودی و تاو آمریکایی به ما کمک کرده در نبردها پیروز شویم. اکنون اسراییل از ما حمایت می کند.»

یورگن تودنهافر خبرنگار شهیر آلمانی و نویسنده ی کتاب «سفر من به قلب وحشت: ۱۰ روز در سرزمین داعش» حدود ۱۰ روز پیش با یکی از فرماندهان جبهه النصره در حلب مصاحبه کرد و انتشار این مصاحبه در 26 سپتامبر (دیروز) نشریه آلمانی Kölner Stadtanzeiger از دیروز بازتاب و واکنشهای گسترده ای در رسانه‌ها داشته است. جایی که مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی در مورد اظهاراتی که در این مصاحبه مطرح شده ضمن رد ادعای کمک آمریکا به جبهه النصره تلویحا ارتباط و کمک متحدین آمریکا به این گروه را پذیرفت:

https://www.rt.com/usa/360700-syria-nusra-state-department/#.V-pgBH0uPHA

متن این گفتگو و ویدیوی آن را در زیر ملاحظه می کنید:

این هفتمین سفر من و پسرم فردریک به سوریه، کشور درگیر جنگ داخلی بود. ما ۱۳ روز آنجا بودیم.کلمات به سختی می‌توانند حجم خسارت و مصیبت را در دو طرف درگیری توصیف کند.

ده روز پیش مصاحبه‌ای با ابوالعز یکی از فرماندهان جبهة النصره هماهنگ کردیم که او در آن مصاحبه صراحتاً از تأمین کنندگان مالیشان از عربستان سعودی،قطر و کویت سخن گفت. ما می توانستیم هویت او را دقیقاً تحقیق کنیم و همه چیز را در مورد او بدانیم.

مصاحبه در معدن سنگی در حلب:

مصاحبه توسط یکی از شورشیان حلب هماهنگ شد. من برای سالها بین شورشیان سوری آشنا داشتم. این مصاحبه در خارج از شهر حلب در یک معدن سنگ در دید و فاصله ی تیر مستقیم انجام شد و مکان به گونه‌ای انتخاب شده بود که فقط توسط یک عضو النصره قابل دسترسی بود. نیروهای ابوالعز پوشش صورت مختصری داشتند و به راحتی قابل شناسایی بودند. بخشی از صحبتهای ابوالعز کمی بعدتر توسط یک مفتی در حلب تأیید شدند. صحبتهای او در مورد عدم تمایل به آتش بس و ورود کاروان کمکهای بین‌المللی و همچنین عملیات نظامی در مناطق مختلف سوریه در روزهای آینده در عمل شکل واقعیت گرفت.

ابوالعز فرمانده جبهه النصره راجع به این گروه: «ما یک بخش از القاعده هستیم. اصول ما این‌ها است: جهاد، خلوص و امنیت. ارتباطات و روشهای ما تغییر کرده است. برای مثال اسراییل اکنون از ما حمایت می‌کند زیرا اسراییل در جنگ با ما و حزب الله است.

آمریکا اکنون نظرش را در مورد ما تغییر داده است.در اصل ما و دولت اسلامی یک گروه بودیم. اما آن‌ها برای مقاصد سیاسی دستمایه منافع دولتهای بزرگ مانند آمریکا قرار گرفته و از اصولمان فاصله گرفتند. برای ما مسجل شد که بیشتر سران دولت اسلامی برای سرویس های جاسوسی مخفی کار می کنند. ما، جبهه النصره، روش خودمان را داریم. در گذشته آن‌ها با ما و حامی ما بودند. هدف ما سرنگونی رژیم دیکتاتوری ظالم و کافِر است. هدف ما به دست آوردن فتوحاتی مانند فتوحاتی است که سردار بزرگ خالد بن ولید به دست آورد، ابتدا در دنیای عرب و سپس در اروپا.

تودنهافر: «رابطه ی شما و ایالات متحده چگونه است؟ آیا آمریکا شورشیها را حمایت می کند؟»

ابوالعز: «بله، آمریکا از مخالفین حمایت می کند، اما نه مستقیما. آن‌ها از کشورهایی حمایت می‌کنند که حامی ما هستند.اما ما هنوز از حمایت آن‌ها راضی نیستیم. آن‌ها باید ما را به سلاحهای پیشرفته‌تری مجهز کنند. ما نبردهایی را به لطف موشکهای تاو پیروز شده‌ایم و به کمک این موشکها توانستیم به توازن قوایی با رژیم برسیم. ما تانکها را از لیبی و از طریق ترکیه دریافت می کنیم. همچنین راکت اندازهای چندتایی را. رژیم تنها از جنگنده ها و موشک اندازهایش بر ما برتری دارد. ما تعدادی از موشک اندازها را از خارج دریافت کرده‌ایم اما به وسیله ی تاوهای آمریکایی بود که توانستیم بعضی مناطق را تحت کنترل خود نگه داریم.»

تودنهافر: «آمریکا این موشکها را قبل از اینکه به دست شما برسد به کجا تحویل می دهد؟ آیا ابتدا این موشکها ابتدا به ارتش آزاد می‌رسد و سپس شما؟»

ابوالعز:«نه، موشکها مستقیما به دست ما می رسد. محموله ها به گروه خاصی تحویل داده می شود. زمانی که جاده (کاستیلو) بسته شده بود و ما محاصره بودیم افسرهایی از ترکیه، قطر،اسراییل، سعودی و آمریکا پیش ما بودند.»

تودنهافر: «افسرها چکار می کردند؟»

ابوالعز:«متخصصین! متخصص استفاده از ماهواره ها، موشکها، کار با پهپاد، دوربیهای شناسایی گرمایشی و..»

تودنهافر: «آمریکاییها هم بودند؟»

ابوالعز:«بله، آمریکایی ها طرف ما هستند ولی نه آنگونه که به نظر می رسد. برای مثال به ما گفته شد باید گردان ۴۷ را بگیریم. سعودی ۵۰۰ میلیون پول سوری به ما داد. برای گرفتن مدرسه ی نظامی المسلمیه چند سال قبل ۱.۵ میلیون دینار کویتی از کویت و ۵ میلیون دلار آمریکایی از سعودی گرفتیم.»

تودنهافر: «از دولتها یا بخش‌های خصوصی؟»

ابولعز:«از دولتها.»

تودنهافر: «جنگ سختی است، رژیم قدرتمند است و حمایت روسیه را دارد..»

ابوالعز:« ما تا سرنگونی رژیم خواهیم جنگید. ما با روسیه و غرب هم خواهیم جنگید زیرا غرب در کنار ما نایستاده است! فقط مسیر رسیدن مجاهدین به ما را تسهیل می‌کند. چرا غرب از ما درست حمایت نمی کند؟ ما تعداد زیادی نیرو از آلمان، فرانسه، بریتانیا، آمریکا و همه کشورهای غربی داریم.»

تودنهافر: «چه تعداد جنگنجو از اروپا در حلب با جبهه النصره هستند؟»

ابوالعز:«خیلی زیاد! خیلی زیاد! خیلی زیاد!»

تودنهافر:«یعنی چقدر؟»

ابوالعز:«خیلی»

تودنهافر:«نظرت راجع به آتش بس چیست؟»

ابوالعز:«ما آتش بس را به رسمیت نمی شناسیم. ما گروهها را منظم می‌کنیم و در چند روز آینده حملات سنگینی را به مواضع رژیم انجام خواهیم داد. همه نیروهای ما در همه استانها در حمص، حلب، ادلب و حماه آماده اند.»

تودنهافر:«شما ۴۰ کامیون کمک به بخش شرقی حلب را نمی خواستید؟»

ابوالعز:«ما خواسته هایی داریم. تا زمانی که رژیم در امتداد جاده کاستیلو، ملاح و قسمت‌های شمالی حضور دارد ما اجازه نخواهیم داد این کامیونها عبور کنند. رژیم باید از همه مناطق عقب نشینی کند تا ما اجازه دهیم کامیون عبور کند. در غیر این صورت اگر کامیون وارد شد،راننده را دستگیر خواهیم کرد.»

تودنهافر:«چرا بعضی از گروههای شما ۵۰۰ متر تا یک کیلومتر از کاستیلو عقب نشینی کردند؟»

ابوالعز:«رژیم از سلاح های پیشرفته ای علیه ما استفاده کرد و ما ضربه خوردیم. به همین دلیل در سکوت عقب نشینی کردیم تا پس از تجدید قوا حمله ی جدیدی را پایه ریزی کنیم. اما این حمله باید به سرنگونی رژیم منتهی شود.»

تودنهافر:«پس این یک حقه یا تاکتیک نظامی بود؟»

ابوالعز:«بله، این یک تاکتیک نظامی بود.»

تودنهافر:«آیا هدف از این تاکتیک دریافت غذا یا تجدید آرایش نیروها بود؟»

ابوالعز:«ما موافق آتش بس نبودیم.»

تودنهافر:«این در مورد جبهه النصره است یا همه گروههای دیگر، بقیه متحدینتان؟»

ابوالعز:«این در مورد همه گروههایی که با ما هستند، همه متحدینمان صادق است.»

تودنهافر:«جبهه اسلامیه، جیش الاسلام؟»

ابوالعز:«همه با ما هستند. همه جبهه النصره هستیم. گروهی تشکیل شده و اسمش را گذاشته جیش الاسلام یا فتح الشام. هر گروهی اسم خودش را دارد ولی اعتقاداتمان همگن است. اسم کلی جبهه النصره است. برای مثال یکی ۲۰۰۰ نیرو دارد سپس گروه جدیدی تشکیل می‌دهد و اسم آن را می‌گذارد احرارالشام. آن‌ها برادران ما هستند که اعتقادات، تفکر و اهدافشان با جبهه النصره یکی است.

تودنهافر:«آیا این نظر شخصی توست یا اینکه در سطوح بالاتر فرماندهی هم همین نظر را دارند؟»

ابوالعز:«این نظر عمومی است اما اگر کسی به سمت شما بیاید و شما را جنگجوی میانه رو تبدیل کند و به شما غذا و آب تعارف کند،‌ می‌پذیرید یا نه؟»

تودنهافر:«۴۵۰ هزار نفر در این جنگ کشته شده اند. من در حلب و حمص بوده ام. مناطق زیادی ویران شده اند. اگر جنگ ادامه پیدا کند کل کشور ویران خواهد شد و میلیونها نفر جان خود را از دست خواهند داد. در آلمان ما جنگهای سی ساله را داشته ایم..»

ابوالعز:«ما فقط ۵ سال در جنگیم و این به نسبت کم است!»

تودنهافر:«آیا شما شخصی از رژیم اسد را در حکومت انتقالی میپذیرید؟»

ابوالعز:«ما هیچ‌کس را از رژیم اسد و از ارتش آزاد سوریه که میانه رو خوانده می‌شود نمی پذیریم. هدف ما سرنگوبی رژیم و بنا کردن دولت اسلامی بر اساس شریعت اسلامی است.»

تودنهافر:«افراد علوش که برای مذاکرات به ژنو سفر کردند، دولت انتقالی را پذیرفتند..»

ابوالعز:«آنها مزدوران سوری هستند. علوش با جبهه النصره می جنگد. گروههایی که ترکیه آن‌ها را اِسکان داده. جایی که ارتش آزاد به وجود آمد و در ابتدا با جبهه النصره بودند. این افراد افراد ضعیفی هستند، آن‌ها پولهای هنگفتی گرفتند و خود را فروختند. آن‌ها باید از فرامین حامیانشان پیروی کنند.»

تودنهافر:«مذاکره جیش الاسلام در ژنو..

ابوالعز:«زیرا رهبرانشان در غرب به وجود آمدند. آن‌ها توسط سرویسهای مخفی غرب و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] تجهیز شدند.

ما اینجا در جلوترین نقطه از نظر دید در منطقه شیخ شعید هستیم. اینجا در کنترل ماست. پشت آن خانه‌ها و المجبل سربازان رژیم هستند. نیروهای ما در ۲۰۰ متری اینجا هستند.»

لینک یوتیوب: (با زیرنویس انگلیسی)

https://www.youtube.com/watch?v=8K6zqSTSp6g

لینک مصاحبه در نشریه آلمانی Kölner Stadtanzeiger :

http://www.ksta.de/politik/interview-mit-al-nusra-kommandeur--die-amerikaner-stehen-auf-unserer-seite--24802176