امروز به دلیل سرما و برف اغلب جبهات سوریه شرایط آرامی رو تجربه کرد. به همین خاطر برای دوستانی که تخصصی تر تحولات سوریه را دنبال می کنن، نمودار دسته بندی گروههای مسلح معارض فعال در سوریه (منهای داعش و گروههای وابسته) را در قالب این عکس (منبع از توییتر مخالفان) قرار دادیم.
در این نمودار گروههای مسلح معارض در 4 دسته کلی تقسیم بندی شده اند:
1- کردها،آشوری-سریانی ها و عشایر حسکه
2- گروههای زیر مجموعه ارتش آزاد
3- گروههای اسلام گرا
4- گروههای جهادی
7 گروه جهادی، 10 گروه اسلام گرا و 82 گروه زیر مجموعه ارتش آزاد در سوریه فعال هستند. در زیر اسم هر یک از گروهها محدوده ی جغرافیایی فعالیت اونها مشخص شده. گروههایی که زیر مجموعه ی چند ائتلاف عمده ای تشکیل شده در یک سال اخیر یعنی جیش الفتح، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)، جبهه الجنوبیه، جیش النصر و اتاق عملیات فتح حلب هستند نیز مشخص شده اند.  

پ.ن 1: این دسته بندیها نمی تونه تصویر دقیقی از ایدئولوژی این گروهها ارائه بده. به خصوص در مورد گروههای زیر مجموعه ارتش آزاد که اغلب گروههای محلی هستند و فرماندهی و تفکرات مربوط به خودشان را دنبال می کنند. البته بعضی برداشت ها رو با توجه به خاستگاه این گروهها داشت که با وضعیت و ساختار اجتماعی سوریه پیش از بحران مطابقت داره. مثلا تعداد زیادی از گروهها (اکثرا زیر مجموعه ارتش آزاد و همچنین گروههای جهادی) تقریبا اکثریت نفراتشان از شهرهای کوچک یا اریاف (حومه) شهرهای بزرگ هستند، نشان دهنده ی سیاستهای مرکزگرا و تبعیض آمیز دولت سوریه در دهه های اخیر بوده که باعث اختلافات طبقاتی، اقتصادی و فرهنگی شدید بین مردم ساکن در شهرهای بزرگ و مردم حومه ی شهرهای بزرگ و ساکن شهرهای کوچک شده است.

پ.ن 2: وزن این گروهها از لحاظ نفر و نفوذ متفاوته. منابع دقیقی برای تعیین تعداد نفرات این گروهها وجود نداره ولی بر اساس داده های غیر رسمی بزرگترین گروهها مسلح از نظر تعداد مسلح به ترتیب عبارتند از:
1- یگانهای حمایت مردمی کرد بیش از 60 هزار
2- حرکت احرار الشام بیش از 50 هزار
3- گروههای زیر مجموعه ارتش آزاد بیش از 40 هزار نفر
4- جبهه النصره حدود 40 هزار
5- جیش الاسلام حدود 20 هزار
بر اساس این داده ها میشه برآورد نسبی از تعداد مسلحین (غیر از داعش و کردها) داشت. شاید یه چیزی حدود 170 هزار مسلح (غیر از داعش و کردها) فقط در حدود 10% مساحت سوریه فعالند، این نشان میده چه چگالی بالایی از مسلحین در مناطقی مانند ادلب، شمال حماه،شمال حلب، شمال حمص و درعا فعالند.

پ.ن 3: در این نمودار گروههایی که از مسلحین خارجی استفاده می کنند هم ذکر شده. البته بعضی گروهها از قلم افتادن مانند اجناد الشام که از تعداد زیادی جنگجوی چچنی استفاده می کنه و فرمانده ارشدش مسلم چچنی معروف هست.

پ.ن 4: مرصد سوری معارض (SOHR) امروز تعداد مسلحین به هلاکت رسیده در سوریه (شامل داعش) را از 1-1-2015 تا 31-12-2015، 23940 نفر اعلام کرد (شامل 7728 مسلح سوری و 16212 مسلح غیر سوری). مرصد کلا منبع قابل اعتمادی نیست چون علاوه بر عدم بیطرفی، روش کارش هم مشخص نیست و تردیدهای زیادی در مورد رامی عبدالرحمن رییس مرصد وجود داره. معمولا مرصد آمار دست پایین میده از مسلحین کشته شده و معروف هست به جا زدن مسلحین در آمار تلفات غیرنظامیان. با این وجود و با منظور کردن درصدی خطا میشه به آمار واقعی نزدیک شد.این آمار سنگین تلفات در یک سال، وجود تعداد زیاد مسلحین در سوریه رو تایید می کنه.

اینفوگرافی با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/04ed/dpwvmuqv8aa7qsqzg.jpg