1️⃣ دیروز  ۳۰۰ سرباز آمریکایی وارد استان هلمند شدند. استان هلمند جنوب افغانستان جزو استان های ناامن افغانستان به شمار می آید که از ۱۴ شهرستان آن فقط ۴ شهرستان در کنترل ارتش افغانستان میباشد.
طبق تفاهم نامه کابل واشنگتن، خروج سربازان خارجی از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و میبایست تا آخر سال ۲۰۱۶ میلادی همه نیرو های خارجی از جمله نیرو های آمریکایی از افغانستان خارج شوند ولی به بهانه داعش خروج سربازان خارجی با کندی پیشرفت و اعزام ۳۰۰ سرباز آمریکایی دیگر به افغانستان قابل توجه است.
همچنین شایعاتی مبنی بر ورود چندین فروند جنگنده F-16 آمریکایی به کابل به گوش میرسد که قابل تایید یا تکذیب نیست.

2️⃣ در حمله طالبان به لشکر ۲۰۹ شاهین، ۱۰ افسر، ۲۶ گروهبان و ۱۰۰+ سرباز ارتش افغانستان کشته شد که در پی آن ۳۵ فرد مظنون بازداشت شد.
هیچ عکس و فیلمی از داخل مقر لشکر به بیرون درز نکرده است و احتمال آن میرود تعداد کشته های ارتش افغانستان خیلی بیشتر از عددی باشد ‌که مقامات رسمی افغانستان منتشر کرده اند.
شاید تلفات چندین برابر تعداد اعلام شده باشد...

3️⃣ طی روز های اخیر گلبدین (برگرفته از کلمه عربی قلب الدین) حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان که از گروه های تروریستی شناخته میشود وارد افغانستان شد.
حکمتیار از رهبران جهاد علیه شوروری سابق بود و در جنگ های داخلی مواضع مختلف و غیر ثابت داشت.
گاهی علیه دولت مرکزی و گاهی دوشادوش دولت
گاهی متحد شیعیان افغانستان و گاهی هم علیه شیعیان افغانستان بود.
 در سال ۱۳۷۵ بعد از حمله طالبان به ایران فرار کرد؛ با وجود دریافت کمک های مالی و تسلیحاتی از ایران در جنگ با شوروی ، بعد از برگشتن از ایران به مخالفت آشکار با ایران برخواست و ایران را اسرائیل دوم خطاب نمود.
در سال ۱۳۸۱ بعد از ورود آمریکا به افغانستان، با طالبان همراه شد و علیه دولت افغانستان وارد جنگ‌ شد و در سال ۱۳۸۲ آمریکا اسم گلبدین را در لیست تروریسم قرار داد و جایزه ۲۵ ملیون دلاری برای سرش تعیین نمود.
از سال ۱۳۸۱ تا یک هفته پیش در شمال/شمال غرب پاکستان به طور مخفیانه زندگی میکرد و رهبری گروهی از طالبان را برعهده داشت.
سازمان جاسوسی آمریکا و پاکستان (ISI, CIA ) از وی به طور مخفیانه حمایت مالی و تسلیحاتی میکرد.

حکمتیار از هفته پیش وارد استان های لغمان و جلال آباد(جنوب شرق افغانستان) شد و با مقامات رسمی افغانستان از جمله معاون دوم رئیس جمهور  دیدار نمود و احتمالا طی روز های آینده وارد کابل خواهد شد.
ورود حکمتیار به کابل بیشتر به خواست رئیس جمهور، اشرف غنی صورت گرفته است و احتمال میرود از گلدبین در بدنه سیاسی دولت افغانستان استفاده شود.
اشرف غنی در حال تضعیف جایگاه سیاسی بقیه اقوام افغانستان است و ورود گلبدین به عرصه سیاست بیشتر به ضرر بقیه مردم بوده و اکثریت مردم با این اقدام اشرف غنی مخالف هستند.
ورود گلبدین به عرصه قدرت میتواند خطرناک باشد و احتمال دارد سناریو حمله داعش به عراق در افغانستان تکرار شود.
داعش یک شبه موفق شد ۴۰۰ کیلومتر به عمق خاک عراق پیشروی کند و به دروازه های بغداد برسد و سرعت بالای پیشروی بخاطر همدستی مسئولین و نظامیان عراقی بود.
با به قدرت رسیدن حکمتیار و تضعیف بقیه اقوام‌ افغانستان، این احتمال میرود تا داعش با طی ۱۵۰ کیلومتر مسافت، از جنوب شرق به کابل لشکر کشی کند و یا این‌ که طالبان با طی ۲۰۰ کیلومتر از شمال به کابل حمله ور شودند.

طی روز های آینده مشخص خواهد شد آینده سیاسی افغانستان چطور رقم میخورد و واکنش های مردم، کشور های خارجی و رهبران سیاسی چه خواهد.