عواقب حمله زمینی احتمالی عربستان به یمن 2 (موانع و پیچیدگی‌ های جدی دخالت نظامی عربستان در یمن)

اول اینکه، حتی یک نمونه تاریخی از اینکه یک قدرت کلاسیک نظامی توانسته باشد یک نیروی چریکی و نامتقارن را صرفا با حملات هوائی نابود و یا وادار به تسلیم کند وجود ندارد.

در مورد افغانستان نیز ورود نیروهای جبهه متحد شمال و سپس نیروی زمینی ناتو توانست طالبان را از قدرت خلع کند. علاوه بر این، بعد از حدود ۱۴ سال جنگ و ستیز، امروز هم ناتو به هدفش که حذف طالبان بود نرسیده و صحبت از بازگشت آنان و گرفتن سهمی از قدرت در حکومت افغانستان است.

دخالت زمینی ارتش های کلاسیک، از جمله خود عربستان و مصر، منجر به جنگی نامتقارن، یا بنا به تعریف نظریه ‌پرداز آمریکائی در امور نظامی، کلنل توماس همس، جنگ نسل چهارم، می ‌شود که در آن احتمال پیروزی ارتشهای کلاسیک بسیار پائین است.

ویت‌کنگ‌ها در ویتنام

طالبان در افغانستان

حزب الله در لبنان

و حماس در غزه

نمونه هایی هستند که نشان می‌دهند ارتش‌های کلاسیک در جنگ های پارتیزانی پیروز نشده‌اند و حداقل در سه مورد اول حتی شکست خورده‌اند.

سوال قابل تامل این است که حتی در صورت موفقیت عربستان به حذف و تسلیم حوثی‌ها، با توجه به اینکه بخشی از ارتش یمن که وفادار به رئیس جمهور سابق علی عبدالله صالح است اینک با حوثی‌ها متحد شده، آیا عبدربه منصور هادی قادر خواهد بود نظم را در کشور برقرار کند؟

آیا از خلاء سقوط حوثی‌ها، القاعده حاضر در یمن، که هدفش سرنگونی حکومت پادشاهی عربستان است، بهره نخواهد برد و به عنوان یک بازیگر جدی، مشابه آنچه در سوریه اتفاق افتاد، سر بر نخواهد آورد؟

شاید راه حل مطلوب و منطقی در برابر عربستان مذاکره با حوثی‌ها و ترغیب آنان به شرکت در یک حکومت وحدت ملی باشد.

(قسمت آخر تحلیل رو بخونید .. ببینید چقدر مزورانه نوشته شده) :

حسین البخیتی از اعضای جنبش انصارالله یمن چندی پیش اذعان کرد که به دلیل در اقلیت بودن شیعیان زیدی در یمن، حوثی‌ها قادر به پیاده کردن نظامی شیعه مانند ایران در یمن نیستند چون شیعیان زیدی حدود یک سوم جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند.

(کی گفته در یمن شیعیان زیدی در اقلیت هستند ؟ و یا نقش شیعه اسماعیلی نادیده گرفته شده

و اصلا جدای از این بحثها ؛ چیزی که در حال حاضر در یمن شاهد اوون هستیم اتحاد بین شیعه و سنی هست .

نکته ی جالب در یمن اینه که پیشروی های انصارالله با کمک برادران سنی مذهب خودشون بوده .

الان چیزی که در یمن شاهدش هستیم ؛ صرفا انقلاب حوثی ها و یا خیزش 100% شیعی نیست بلکه سنی های شافعی هم پا به پای برادران شیعه ی خودشون علیه وهابی ها میجنگند .)