زمانی که حتی دشمنان (هرچند به ظاهر) به شکست عربستان اذعان دارند ..

بی بی سی فارسی تحلیلی کوتاه بر نتایج و عواقب جنگ در یمن رفته که در دوبخش خودمون (یکی از دوستان) خلاصه ترش کردیم خنده

هرچند که مثل همیشه شیطنتهای ریز و مکارانه در تحلیل های بی بی سی موجود هست ولی خوندنش خالی از لطف نیست .

****

عواقب حمله زمینی احتمالی عربستان به یمن 1 (نگرانی خاندان سعودی ار قیام شیعیان عربستان و سقوط نظام پادشاهی)

این طور به نظر می‌ رسد که پیروزی عربستان در سرکوب جنبش شیعیان در سال ۲۰۱۱ در بحرین این تصور را در حکومت عربستان ایجاد کرده که همان مدل در یمن نیز قابل اجراست. اما این خطای آشکار محاسبه است.شیعیان بحرین به سلاح دسترسی نداشتند، در یک جزیره به سر می‌بردند و هیچ تجربه‌ای در جنگ نداشتند.

در حالی که حوثی‌ها تا بن دندان مسلحند و حداقل در ۱۰ جنگ، از جمله علیه حکومت مرکزی یمن و نیز با خود عربستان در سال ۲۰۰۹ شرکت کرده‌اند.

اصولا سیاست خارجی عربستان بشدت تحت تاثیر سیاست داخلی آن است.

کارشناسان عرب نگرانی اصلی عربستان را وجود اقلیت شیعه ‌ای می‌ دانند که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت عربستان را تشکیل می دهند و در مناطق "نفت خیز" کشور سکنا گزیده‌ اند.

اگر خطر به چالش گرفته شدن نظام پادشاهی توسط اقلیت شیعه نبود، چه بسا که عربستان چندان رغبتی برای مقابله با نفوذ ایران نداشت.(آره جون عمش !! )

واقعیت (دروغ که نمیگی ؟؟!!) این است که هر زمان این اقلیت شیعه، که متحد طبیعی حکومت ایرانند، سر برآورده و سهمی ار قدرت طلب کنند، بنیان حکومتی که در کنترل دایره محدودی از الیت (طبقه ممتاز و منتخب) سعودی است، متزلزل خواهد شد.

از این منظر سرآسیمگی عربستان برای عملیات نظامی در یمن علیه شیعیان زیدی حوثی قابل درک می ‌شود.یمن در جنوب عربستان واقع است و نزدیک به ۱۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد، از این رو حضور چنین نیرویی در زیر گوش و در همسایگی عربستان، آن هم در کشوری چون یمن که چهار راه جریان سلاح از آسیا به آفریقا و بالعکس است، می ‌تواند به شکل‌گیری یک قیام، حتی مسلحانه، توسط شیعیان عربستان بیانجامد.

دیگر کشور های منطقه نیز که به این کارزار عربستان پیوسته ‌اند، واقفند که بی ‌ثباتی در عربستان، که گرانیگاه حکومت‌های طرفدار غرب در منطقه است، چون موجی منطقه را در خواهد نوردید و آنان را نیز بی نصیب نخواهد گذاشت.