⏺ شاید بارها شنیده باشید که طرف های مخالف و معترض دولت در جریانات جنگ سوریه، با انتخابات مردمی حتی با نظارت سازمان ملل مخالف کرده اند. اما دلیل این مخالفت چیست؟ آیا اگر مخالفان احتمال پیروزی سیاسی در سوریه رو میدادن، باز هم با انتخابات مخالف بودند؟
⏺ از اوائل جنگ سوریه نظر سنجی های مختلف و متفاوتی در حوزه انتخابات احتمالی و گروهی که در اکثریت قرار دارد منتشر شده که البته جز معدودی موارد (همچون لینک پانویس) به علل گوناگون قابل رد کردن هستند.
⏺ اگر بخواهیم به صورت خلاصه به آنچه امروز رویه دموکراتیک در انتخابات کشورهاست اشاره کنیم و آن را با شرایط سوریه مقایسه کنیم باید گفت که به چندین علت پیروزی دولت سوریه (حتی فارغ از وجود شخص بشار اسد) بر گروه های دیگه قطعی هست.

این موارد جدا از اینکه طبق نظرسنجی ها طرفداران دولت در اکثریت هستند به این نکته اتکا دارد که مردم طرفدار یا حتی تحت سیطره گروه هایی همچون داعش و برخی گروه های جهادی زیر پرچم ارتش آزاد، انتخابات و روندهای دموکراتیک در انتخاب رییس دولت، سرکرده، امیر یا هر لفظ دیگه ای رو مجاز نمی شمارند و حتی با تکیه بر اصل بدعت گذاری، طرفداران این روش رو کافر میداند.
.
⏹ توضیحات اینفوگرافی
(لطفا همزمان با خواندن این متن، عکس را مشاهده کرده تا  از روی نقشه و آمار وضعیت رو رصد کنید):
اگر بخواهیم دید مناسبی نسبت اطلاعات ارائه شده در اینفوگرافی داشته باشیم، باید روی آمار تحلیل بیشتری صورت بگیره.
هرچند که آخرین نتایج آمارگیری علنی دردسترس سوریه مربوط به سال 2004 هست اما وقوع جنگ سوریه مطمئنا این گستردگی رو دستخوش تغییر قرار داده اما آیا این تغییرات باعث تغییر کلی در دید نسبت به مقدار و گستردگی در این 20 شهر خواهد شد؟
⏹ دقت در چند نکته باعث دید بهتر به موضوع میشه
◀️ به جز رقه و تا حدودی دیرالزور، تمام 10 شهر بزرگ سوریه در دست دولت یا کردهاست.
◀️  به جز حلب و دیرالزور در تمامی 10 شهر بزرگ سوریه، مدتی طولانی است که درگیری نظامی خاصی که موجب تخلیه گسترده شهر بشه اتفاق نیفتاده.
◀️  از 20 شهر بزرگ سوریه 7 شهر حلب، رقه، درعا، منبج، ادلب، داریا (اغلب این شهرها اکنون یا به تازگی در دست گروه های ضد دولت سوریه بوده اند) در شرایط نظامی قرار دارند که باعث کاهش قطعی مردم آن شده است.
◀️ علیرغم درگیری در دیرالزور یا دوما، به علت محاصره نباید انتظار تخلیه گسترده باشیم.
◀️  5 شهر دمشق، لاذقیه، طرطوس مقصد جدی و حمص، حما، حسکه و تا حدودی قامشلی و سویدا مقصد مطلوب آوارگان تغییر مکان داده از مناطق مختلف سوریه هستند که باعث افزایش متناسب (قطعی یا احتمالی) جمعیت آنها شده است (همه این مناطق در دست دولت سوریه یا نیروهای کرد است).
.
⏹ جمع بندی:
◀️  در سال 2004 حدود 40 درصد جمعیت سوریه در 20 شهر بزرگ آن زندگی میکردند.
◀️  طی سالهای جنگ مهاجرت ها مثبت و منفی زیادی صورت گرفته اما افزایش جمعیت ساکن تحت حاکمیت دولت سوریه دور از انتظار نیست.
◀️  بسیاری گروه های تکفیری و جهادی به صورت شدید تا کم، روشهای دموکراتیک در تعیین سرنوشت را قبول ندارند.
◀️ حال شاید دلیل عدم اجازه انتخابات آزاد یا حتی رفتن به سمت چند قسمت شدن سوریه رو بهتر درک کنید، نیروهای ضد دولت سوریه بر دو رکن اساسی هر حاکمیتی یعنی مردم و سرزمین تسلط ندارند.
.
اینفوگرافی با کیفیت:
http://uupload.ir/files/7cz9_situation_of_20_most_populated_cities_in_syria_(2004_statistics).jpg.jpg