وضعیت ترکیه در الباب
ارتش ترکیه نزدیک به دو ماه است، پشت دروازه های شهر الباب زمین گیر شده و عملیات های ناموفقش هنوز راهی به داخل شهر باز نکرده. رقم کل نیروهای رسمی ارتش ترکیه در عملیات درع الفرات چیزی در حدود 8000 سرباز است و به جز تلفات مسلحین تحت امرش، بیش از 50 نفر از سربازان ارتش ترکیه تا به حال کشته شده اند.
طی این مدت، ارتش ترکیه بارها شهر الباب را بمباران کرده که در مواردی شاهد کشته شدن افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان بوده ایم.

تحرکات جدید ارتش سوریه بسمت الباب
برخی منابع میدانی از آماده سازی ارتش سوریه برای حرکت به سمت الباب خبر دادند و احتمالا طی روزهای آتی شاهد تحرکاتی از سمت ارتش سوریه در شرق حلب و منطقه الباب باشیم.
قطعا نظام سوریه از زمین گیر شدن ارتش ترکیه پشت دروازه های الباب خوشحال است و به خوبی می داند، تا الباب به دست ترکیه نیفتاده، ترکیه تحرک دیگری نخواهد کرد و البته حاضر به معامله هایی هم خواهد شد تا در عوض چراغ سبز ادامه دخالتش در شمال سوریه همچنان به رنگ سبز باقی بماند.
که اگر اینگونه نبود، ارتش سوریه می توانست با حرکت از کویرس به سمت دیرحافر و رسیدن به رود فرات عملا داعش را محاصره کرده و به این ترتیب پشتیبانی داعش از نیروهایش در الباب قطع شده و بزودی این شهر از دست داعش خارج شود.

حالا به نظر می رسد گفتگوهای اخیر بین ترکیه و روسیه و ایران، مساله الباب و دخالت ترکیه را هم شامل شده باشد و چه بسا در روزهای آتی شاهد تحولاتی در این منطقه باشیم.

اما این سوال اساسی که شهر الباب به دست چه کسی خواهد افتاد، هنوز جوابی ندارد و زمان آن را مشخص خواهد کرد.
از طرفی موافقان نظام سوریه از تعلل ارتش در حرکت به سمت مناطق داعش ناخرسند هستند؛ چه در باب، چه در تدمر و چه در حرکت به سمت دیرالزور.
و سوال مهم این است که چرا با وجود آتش بس در اکثر نقاط و بخصوص بعد از بهبود شرایط معنوی و سیاسی حاصل از آزادسازی حلب، شاهد هیچ تحرکی به سمت مناطق داعش نیستیم در حالی که کردها در رقه پیشروی میکنند و ترک ها در الباب و ارتش جدید سوریه ( تحت حمایت امریکا ) در مرز سویدا و صحرای سوریه.
جهاد رضا

وضعیت استقرار نیروها در اطراف شهر الباب
سبز : ترکیه و  نیروهایش
زرد : کردها
قرمز : ارتش سوریه
تیره : داعش