این روزها خبر از تحویل ۶ فروند جنگنده ی پیشرفته ی میگ ۳۱ به نیروی هوایی سوریه از طرف روسها هست. علاوه بر اون گفته شده ارتش سوریه موشک انداز کورنت نسل ۵ و توپ اوراگان bm27 را هم اخیرا از روسیه دریافت کرده.

این که تاثیر تجهیزات نظامی بر روی روند جنگ داخلی سوریه چقدر هست صحبت زیاد شده. آمریکا به عنوان قدرتمندترین حامی مسلحین که حمایت تسلیحاتیش از مسلحین فراز و نشیب داشته و منظم نبوده، از ‌ژوئن پارسال مسلحین ارتش آزاد جنوب و تعدادی از گروههای شمال مانند حرکت حزم رو البته با هزینه ی عربستان مجهز به موشکهای گرانقیمت و پیشرفته ی ضد زره تاو کرد.

حضور این موشکها در بسیاری از نبردها تا حد زیادی ورق را به سمت مسلحین برگردوند. موشک تاو به صورت گسترده اولین بار در عملیات تصرف پادگانهای حامدیه و وادی الضیف در استان ادلب توسط مسلحین النصره به کار گرفته شد و با منهدم کردن تعدادی تانک و زره پوش تاثیر زیادی در عقب نشینی اجباری سربازان به سمت مورک داشت.

این در حالی است که ایران و روسیه علی رغم تامین تسلیحاتی منظم سوریه به عنوان متحدان سوریه در این مدت موفق به ارائه ی سلاحی راهبردی در حد موشک تاو برای ارتش این کشور نشدند.در این میان برای ارتش سوریه تاثیر جنگنده های میگ ۲۹ که اخیرا در درعا و سهل الغاب به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند، بیش از جنگنده های سوخوی قدیمی و سایر تسلیحاتش بوده است.

میگ ۲۹ اگرچه جنگنده ای قدیمی به شمار می آید اما مدلهای بهینه شده آن با قابلیت انجام عملیلت در شب و نیز قابلیت مانور در مناطق کوهستانی به دلیل عدم نیاز به شیرجه برای رها کردن موشک جزو جنگنده های کلاسیک و موثر در نبرد هوایی به شمار می آید.

باید دید میگ ۳۱ که فعلا آزمایشی وارد سوریه شده، زمان عملیاتی شدن چه تاثیری بر نبرد خواهد داشت.

شبکه سمای سوریه چند روز پیش گزارشی در مورد این جنگنده ها داشت

امروز عکسی هم از توپ قدرتمند اوراگان bm27 منتشر و ادعا شد در نبرد امروز سهل الغاب استفاده شده است.