حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در نشست خبری هفتگی خود دیروز سه شنبه خود اعلام کرد همه پرسى استقلال اقلیم کرد عراق غیرقانونی دانست و همچنین گفت:
«کردها شهروند درجه یک عراق بوده و خواهند ماند. یکپارچه ماندن کردها در عراق به نفعشان خواهد بود. کشورهای همسایه این اقدام را تهدیدی برای امنیت ملی می دانند و در این هم حق دارند».
در همین راستا بعد از ارسال نامه اى توسط انجمن شهر کرکوک به بغداد براى جلب رضایت دولت مرکزى در انجام همه پرسى در این استان، امروز چهارشنبه دولت مرکزى عراق در جواب این نامه با انجام همه پرسى در این استان مخالفت کرد.

در سفر چند روز گذشته هیاتى از حزب اتحاد میهنى کردستان موسوم به "یکتى" به ایران که به گفته آنها براى گفتگو درباره همه پرسى اقلیم کردستان بوده است، بار دیگر ایران مخالفت خود را با انجام این همه پرسى اعلام کرد و در اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز یکشنبه، با انتقاد از تصمیم مقامات اداره اقلیم کرد شمال عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال، این موضوع را غیرقابل پذیرش دانست.

در همین راستا و بعد از چندین بار اعلام رسمى مخالفت ترکیه با برگزارى این همه پرسى، خبرهایى غیر رسمى مبنى بر بلوکه کردن حساب اقلیم کردستان در ترکیه توسط این کشور براى فشار بر اقلیم توسط یکى از احزاب در شمال عراق منتشر شده است، و به همین دلیل اکنون کردستان عراق براى پرداخت حقوق این ماه کارمندان خود با مشکل مواجه شده است.

تنها حامیان اصلى این همه پرسى اکنون اسرائیل، امارات و عربستان سعودى هستند که در خبرهاى منتشر شده چند روز گذشته از پشت پرده حمایت عربستان از استقلال کردستان عراق آمده است که شرط عربستان براى حمایت از اقلیم کردستان تاسیس پایگاه نظامى در استان اربیل و دهوک این اقلیم میباشد.