ارتش امریکا با استفاده از 2ناو جنگی خود 59موشک به پایگاه هوایی شعیرات سوریه شلیک کردکه موجب ایجاد خساراتی به این پایگاه نظامی شد ولی خسارت به گونه ای نبود که پایگاه هوایی به حالت تعطیل دربیاید.
امریکا برای هر حرکتی در دنیا چند هدف کوتاه مدت و،میان مدت،بلند مدت و چند گانه را دنبال میکندکه نه تنها امریکا بلکه دیگر کشورها نیز چنین میکنند.

امریکا از این حمله چند هدف داشت:
🔸1) نشان داد این موضوع که هنوز می تواند بازیگر اصلی در بحران سوریه باشد زیرا جمهوری خواهان به گونه ای جنگ طلب هستند ودر زمان اوباما مداما اورا موردانتقاد قرار میدادند که چرا به سوریه حمله نظامی نمیکنداما حالاکه یک جمهوری خواه رییس جمهور امریکا شده است بهترین فرصت برای انجام عملیات نظامی در سوریه برای امریکا بود

🔸2) هشداربه بشاراسد و ترساندن او از انجام عملیات برضد تروریست ها به این دلیل که توازن در جنگ ایجاد شود و گروه های به اصطلاح میانه رو تحت حمایت غرب بتوانند کسب روحیه کنند و دوباره بتوانند مناطق بیشتری را تصرف کنند.

🔸3) فرسایشی کردن جنگ سوریه تا اتخاذ سیاست بلند مدت برای برکناری اسد،زیرا بعدازرفتن اوباما اتاق های فکر جمهوری خواهان سرمست از به دست گرفتن قدرت بعداز8سال در حال برنامه ریزی های جدیدی هستند تا اقدامات گسترده تر و تاثیرگذارتری انجام بدهند.

🔸4) یکی دیگر از اهداف امریکا از این حمله پیام به روسیه بود.
امریکا با این حمله به روسیه پیام دادند که اگر نتوانند در مذاکرات به نتیجه برسند،امریکا آماده حمله نظامی میباشد.
اگر بیاد داشته باشید در اواخر دوران ریاست جمهوری اوباما مذاکراتی بین روسیه و امریکا انجام شد که بدون نتیجه پایان یافت. با روی کارآمدن دولت جدید،ترامپ حتی به روسیه پیامی برای مذاکرات نفرستاد تا براساس سلیقه سیاسی خود مذاکره کند بلکه او با این کارش نشان داد که مذاکرات اوباما را قبول کرده و دیگر مایل به مذاکره با روسیه بر سر سوریه نمیباشد و چنانچه روسیه همچنان از اسد دفاع کند امریکا آمادگی برای حملات بیشتر به سوریه را دارد.
وهمچنین ترامپ با این حمله به پوتین این پیام را داد که برای مذاکره باید روسیه امتیازات بیشتری بدهد و دیگر از اسد پشتیبانی نکند تا دوره انتقال قدرت در سوریه شکل بگیرد در غیر اینصورت امریکا آماده حمله نظامی میباشد.
🔸5) امریکا با این حمله به متحدانش پیام مثبت فرستادکه همچنان میتواند در معادلات جهانی تغییرات جدی به نفع خودش ایجاد کند و آنها را مصمم به حضور بیشتر در سوریه و حمایت از تروریست ها نمود.

این موارد تنها چند مورد از اهداف کلی امریکا از حمله به سوریه را شامل میشد،اما به طور کلی یک نکته ذهن اینجانب را به خود مشغول کرده است این نکته میباشد که مگر همین ترامپ نبود که در مناظره های انتخاباتی قول ساختار شکنی در دولت را میداد و ده ها بار گفت که اوباما 6تریلیون دلا  در خاورمیانه هزینه کرده است در حالی که با این پول پی توانست ایالات متحده را 2بار بازسازی کند و همچنین قول رسیدگی در امورداخلی نابسامان امریکا را می داد،چه شده که هم برای دفاع از مردم سوریه به سوریه حمله می کند و هم سوری هارا به کشورش راه نمی دهد.
من از این موارد یک نتیجه کلی میگیرم؛نهادی بالاترازدولت و حتی کنگره در امریکا وجود دارد که به تمامی روسای جمهوری امریکا براساس سلایق خودشان اما نه در حدی که به منافع کلی امریکا ضرر بزند،در حال خط دهی است.
وحالا میشود به این نکته پی برد که چرا ترامپ زمان مبارزات انتخاباتی با ترامپ رییس جمهور فرق میکند،در حدی که به او اجازه میدهند بدون تایید و اجازه کنگره به سوریه حمله نظامی کند.
آنها به ترامپ فهماندند که باید مانند روسای جمهوری قبل حافظ همان منافعی باشد که با دخالت در دیگر کشور های جهان به دست می آید.
تحلیلگر مهمان: آریامهر