شش سال پس از آغاز بحران سوریه، اولین نشانه‌ها از به هم خوردن موازنه قدرت آشکار می‌شود.

آنچه در هفته‌های اخیر و در نشست‌های چندجانبه رسمی و غیررسمی، با حضور کشورهایی همچون روسیه، آمریکا و ترکیه اتفاق می‌افتد، یقیناً نشست‌های هماهنگی برای دوران پسا داعش است.
شش سال پس از بحران سوریه که تا اینجا می‌توان آن را بحران طرفهای درگیر با قدرت‌های برابر نامید، یکی از مهم‌ترین طرف‌های درگیر در حال افول ناگهانی است.
داعش که اگرچه روزهای سال 2013 را با حرکتی گسترشی برق‌آسا پشت سر گذاشت، اما سال 2017 شاید آخرین سال حضور جدی‌اش در سوریه و عراق باشد.
دراین‌ بین اما میراث سرزمینی داعش، لقمه‌ای طلایی برای طرف‌های درگیر در سوریه است. سرزمینی به وسعت نیمی از کشور سوریه، که هرچند بیابانی است اما کنترل آن می‌تواند قدرت تحرک ویژه‌ای را فراهم کند.
بررسی نقشه وضعیت موجود سوریه نشان می‌دهد، ارتش سوریه و البته کردها می‌توانند بیشترین سهم را از سرزمین داعش به دست بیاورند. از چهار شهر بزرگ رقه، دیرالزور، طبقه و سخنه احتمالاً رقه به دست کردها پاک‌سازی خواهد شد و سه شهر دیگر به دست ارتش سوریه فتح خواهد شد.

در نیمه شمالی سوریه اگر ارتش سوریه و کردها صرفاً متمرکز بر جنگ با داعش شوند، سناریوهای پاک‌سازی سوریه از داعش به این صورت خواهد بود:
اهداف کوتاه‌ مدت و میسر:
🔸 ارتش در ادامه پیشروی‌های خود، با پاک‌سازی فرودگاه جراح، دیر حافر، مسکنه و جبل شیث، شهر خناصر را تأمین امنیت کرده و به دروازه‌های طبقه می‌رسد و حضور داعش در استان حلب به اتمام می‌رسد.
🔸 بیابان‌های گاز خیز شمال تدمر توسط ارتش سوریه پاک‌سازی خواهد شد تا علاوه بر تأمین امنیت جاده سلمیه-اثریا، دولت شروع به بازسازی تجهیزات استخراج گاز کند.
🔸 کردها در ادامه پیشروی خود در ساحل شمالی رود فرات، حدود 50 کیلومتر باقیمانده تا دیرالزور را پاک‌سازی کرده تا به این شهر برسند، یا با ادامه پیشروی خود حلقه محاصره رقه را تنگ‌تر کنند.
اهداف بلندمدت:
🔸 ارتش با پاک‌سازی طبقه از رقه گذشته و با پیشروی حدوداً 150 کیلومتری در موازات فرات به دیرالزور برسد، یا با پیشروی از تدمر به سمت سخنه و 150 کیلومتر بیابان‌پیمایی، به دیرالزور برسد.

در نیمه جنوبی اما ارتش سوریه و مسلحین مشغول به پیشروی در مناطق داعش خواهند شد.
🔸 در این منطقه هرچند مسلحین قدرت زیادی ندارند، اما سه هدف محاصره استان سویدا (با تصرف فرودگاه خلخاله)، قطع اتوبان دمشق-حمص (با تقویت جبهه شهر جیرود) یا شکست محاصره غوطه شرقی دمشق، ممکن است آن‌ها را وسوسه نماید.
🔸 از طرف دیگر ارتش سوریه نیز در این منطقه می‌تواند با فتح صوانه و خنیفیس امنیت تدمر را از جنوب تضمین کرده و با پیشروی از قریتین به سمت فرودگاه السین، مسلحین حاضر در منطقه جیرود را محاصره کند یا با پیشروی در اطراف فرودگاه خلخاله، استان سویدا را از داعش پاک‌سازی نماید.
.
درنهایت به‌صورت خلاصه می‌توان گفت،
در صورت عدم عبور کردها از فرات (که کردها میلی به این عبور نشان ندادند) می‌توان گفت که قسمت اعظم مناطق تحت کنترل داعش به دست ارتش سوریه خواهد افتاد. هرچند عزم ارتش سوریه هم می‌تواند به پاک‌سازی استان حلب از داعش و تأمین امنیت دیرالزور نیز خلاصه شود و انرژی اصلی برای درگیری با مسلحین استان ادلب نگه‌داشته شود.
و البته تمام این پیش‌بینی‌ها نظامی بوده و احتمال توافقات سیاسی پشت یا جلوی پرده وجود دارد ...

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/9650/6ie61kzezsdzgvyzg.jpg