پوشش خبری اخبار حلب در رسانه های غربی همان گونه که انتظار می رفت یکجانبه و تحت تاثیر استانداردهای دوگانه بوده. جایی که تصاویر غیرنظامیان کشته شده یا حتی افرادی که در شرق حلب زنده از زیر آوار خارج شده اند از دوربین مسلحین با کیفیت و آب و تاب پوشش داده می شود ولی تکه تکه شدن ۸ کودک در اصابت موشک گراد مسلحین به مدرسه در غرب حلب مورد بی توجهی قرار می گیرد.

برای نمونه رسانه بی بی سی در دو نسخه از خبر دیروز که به فاصله ۴ ساعت منتشر شده اند،‌در اولی عنوان و متن خبر را به حمله به مدرسه اختصاص داده اما در نسخه دوم و اصلاح شده تنها پیشنهاد دی میستورا در اعطای خودمختاری به مسلحین در شرق حلب آورده شده است. (تصویر)

اما دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که تا چند ماه پیش بیشتر مشغول ملاقات با مسئولین کشورهای درگیر در جنگ سوریه بود و کمتر اظهار نظر می کرد، به تازگی پیشنهادات جالبی در مورد جنگ در حلب مطرح کرده:

۱- در اوایل محاصره حلب پیشنهاد خروج مسلحین از حلب را داد و ادعا کرد حاضر است و شخصا و به طور فیزیکی بر روند خروج مسلحین نظارت و آنها را در خروج از شرق حلب هدایت و محافظت کند. پیشنهادی که هر چند عملی نشد امادر آن برهه رویکرد سازنده سازمان ملل به حل بحران حلب را تداعی می کرد.

۲- دی میستورا با انتقاد تلویحی از طرح روسیه و سوریه برای خارج کردن غیر نظامیان از شرق حلب گفت شاید آنها علاقه ای به ترک خانه شان نداشته باشند و خروج آنها بحران مهاجرت در سوریه را تشدید می کند!

۳-هفته گذشته در مصاحبه با گاردین دی میستورا اذعان کرد در صورت پیروزی نظامی کامل و نهایی دولت سوریه، خطر خروج تروریسم از سوریه و انتقال آن به کشورهای دیگر وجود دارد.

لینک مصاحبه: goo.gl/OidMcM

۴- طرح عجیب و غریبی که دیروز دی میستورا به عنوان آتش بس در حلب به ولید معلم وزیر خارجه سوریه ارائه داد و بر اساس آن پیشنهاد کرد دولت سوریه به مسلحین شرق حلب خودمختاری اعطا کند!

شاید اظهارنظرهای متناقض و عجیب فوق از یک مسئول سازمان ملل باعث شگفتی باشد اما نشان می دهد سازمان ملل بیش از اینکه متمرکز بر حل درست و کم هزینه ی بحران در سوریه باشد بیشتر در نقش چتر حمایتی از منافع غرب در جنگ سوریه عمل می کند. بند ۳ شامل مصاحبه دی میستورا با گاردین را می توان صادقانه ترین موضع گیری این مسئول تزیینی از طرف سازمان ملل دانست.