بنیامین نتانیاهو در آستانه سفرش به واشنگتن برای رایزنی با ترامپ جهت سخت تر کردن وضعیت ایران و برجام، پیامی هم خطاب به مردم ایران فرستاد. قبل از انتشار این پیام اما روزنامه اسرائیلی هاآرتز فاش کرد که دستگاههای امنیتی اسرائیل از نتانیاهو خواسته اند که در سفرش به آمریکا خواستار لغو برجام نشوند زیرا که به زیان اسرائیل خواهد بود. ( نگرانی از واکنش ایران).
سراسر پیام نتانیاهو ابراز لطف و مهر و محبت به ایرانیان بود، اینکه ما شما رو دوست داریم ( و اگه من الان دارم میرم آمریکا یک کم فشارها و تحریم ها و.. رو بیشتر کنم تقصیر حکومتتون هست و الا من چاکر شما مردم خوب و.. هم هستم)، خب من الان اگر یادآوری کنم که نتانیاهو یک گرگ درنده است، همه می دانند! اگر بنویسم نزدیک به دو میلیون نفر را ده سال است در غزه حصر و حبس کرده و دو سالی یکبار هم آنجا را شخم می زنند، در کرانه غربی چهل سال است سرزمین هایی را اشغال نظامی و سرکوب نظامی کرده، منابعشان را به زور غارت، خانه هایشان را به زور ویران، مردمانشان را آواره و فقیر نگه داشته اند، گفته می شود خب این فلسطینی هاست! چه ربطی به خود اسراییلی ها داره؟
این گزارش روزنامه هاآرتز متعلق به چند سال پیش هست، که نتیجه حکومت نتانیاهو و دوستان افراطی اش در خود جامعه اسرائیل چه کرده است. شرایط زندگی برای هنرمندان اسرائیل آنقدر سخت شده است که آنها کشور خود را ترک می گویند. اکنون فقط در شهر برلین آلمان، تعداد هنرمندان اسرائیلی بیشتر از هنرمندانی است که در سراسر خاک اسرائیل زندگی می کنند.
در درون جامعه اسرائیل اتفاقی در بیست سال اخیر در حال رخ دادن است که موجب شده روشنفکران، هنرمندان و نخبگان این کشور ترجیح بدهند اسراییل را، سرزمینی که برای محافظت از قوم یهود بنا شده بود را نتوانند تحمل کنند، از آن بگریزند و رو به سوی سرزمین های دیگر کنند، مثلا پناه به برلین، شهری ببرند که تا همین چند دهه پیش پایتخت دولتی بود که نامش با مرگ یهودیان گره خورده است.
این تصور احمقانه ای خواهد بود اگر کسی فکر کند نتانیاهو دوست دار ماست، البته که ما در کشور خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم، اما در حالی که نتانیاهو برای ما اشک تمساح می ریزد، با هنرمندان و نخبگان خود کاری کرده است که راهی جز گریز برای آنها باقی نگذارد.
من که شخصا فکر میکنم ترس و نگرانی نتانباهو دلیل این پیام ها است. او هرگز مرد شفقت و صلح و دوستی نبوده است، این را رهبران و رسانه های غربی هم اذعان دارند.
نکته آخر اینکه پیام نتانیاهو حساب شده تر از پیام قبلی اش بود، او قبلا گفته بود پوشیدن شلوار جیبن در ایران برای جوانان ممنوع است و یادی کرده بود از ندا آقاسلطان ، که خیلی ها پیام او دا به تمسخر گرفتند که اگر تو یکبار تصویر ندا را می دیدی، می فهمیدی که جیبن در ایران ممنوع نیست و...
اما این پیامش به روزتر بود، هیچ مدرکی ندارم، ولی فکر میکنم آن جمع معروف و خوشنام! ایرانیان عاشق اسراییل ، توانسته اند بالاخره بعد از سالها سر و دست شکستن برای اسرائیل و نتانیاهو نظر او را به خود جلب کرده باشند و مشورت داده باشند.
بهرصورت نتانیاهو آنقدر کارنامه درخشانی دارد که احتمالا فقط خودش و همان جمع معروف و خوشنام، مهربانی و نازکی قلب او را باور کنند.

فرهمند علیپور