مقام یونس النبی(ع) در شرق موصل یکی از اماکن معنوی و تاریخی شهر است که برای مردم موصل جایگاه نمادین خاصی داشت و #داعش در سال ۲۰۱۴ این مقام و مسجدش را که قدمتش به قرن ۴ هجری برمیگردد، منفجر و تخریب کرد.

داعش اقدام به حفر تونل های گسترده در زیر مقام کرده است و در تونل ها آثار تاریخی چند هزار ساله شامل کتیبه ها و نقش و مجسمه های سنگی یافت میشود و جالب آنکه هنوز محافظت خاصی ازین مقبره با چنین آثار با ارزشی نمی شود.

در شرق موصل زندگی کم کم به حالت عادی خود برمیگردد، اما هنوز خرابی ها باقی ست و شهر نیاز به بازسازی دارد.
اما چیزی که بیش از هر چیز در مسیرهای منتهی به موصل به چشم میخورد، عزیمت کاروان های #لأجلکم است که با فرمان #مرجعیت شیعه عراق و از طرف شیعیان جنوب عراق راهی مناطق شمالی شده تا کمک های انسانی به دست مردم آواره و آسیب دیده موصل برسد.

اما مشکل مردم موصل در جای دیگری است؛ رهبران سیاسی سنی و مسئولین #عشائر موصل کسانی هستند که مسئول سقوط موصل هستند. آنها برای حذف رقبای سیاسی خود داعش را ابزاری دیدند که می تواند آنها را به هدف شان برساند. تحریک مردم، نفوذ در ارتش و تغییر ترکیب افسران ارتش و فشار سیاسی، اقداماتی بود که آنها برای زمینه چینی سقوط موصل انجام دادند. آنها بیش از هر کس از نجیفی ها و سیاسیون و عشائر مناطق خود ضربه خوردند.

آنها باید تصمیم خود را بگیرند و بعضی عشائر #الانبار و عناصر بعثی موصل را کنار بگذارند؛ و الا قصه همان قصه است و نه خود روی آرامش می بینند و نه عراق ثبات پیدا می کند. در حال حاضر عناصر #بعثی در پادگان های #ترکیه در اقلیم #کرد ستان عراق حضور دارند و در کنار نیروهای اثیل #نجیفی داعش دیگری را دست و پا کرده اند که شاید چهره سلفی نداشته باشد، اما ابزار خوبی برای اهداف سیاسی آنها هستند.

#جهاد_رضا

آنچه که از این مقام معنوی و تاریخی بعد از سیطره #داعش باقی مانده