با خروج سومین قافله از حلب، حدود 3500 نفر از مسلحین و خانواده هایشان به غرب حلب منتقل شدند و قافله چهارم در راه است .
اما تا این لحظه مسلحین اجازه عبور هیچ اتوبوس و آمبولانسی را به سمت فوعه کفریا نمی دهند.

مسئولین سوری هم میگویند این توافق با ضمانت روسی و ترکی انجام گرفته و فرافکنی هایی از این دست.

با این اوضاع باید گفت اگر اقدام عاجل و قاطعی صورت نگیرد، این به اصطلاح "توافق"! کاملا یکطرفه اجرا میشود و مهم ترین برگه برای آزادی مردم محصور فوعه کفریا از دست می رود.

طبیعتا روسیه هیچ اهمیتی برای این موضوع قائل نمی شود و ترکیه هم که اساسا حامی اصلی همان #جیش_الفتح ی است که با افتخار از کشتار مردم غیر نظامی و حتی اطفال این دو شهرک سخن میگوید.

با این حساب بنظر میرسد اساسا مساله #فوعه #کفریا که دیشب با اصرار ایران مطرح شد، در هیچ توافقی مکتوب نشده و صرفا وعده ای  است که در کلام خلاصه می شود. و پشتوانه آن هم صرفا قدرت و نیروهای میدانی #ایران بوده و حتی از طرف دولت و وزارت خارجه ایران هم حمایتی در این باره نشده که اگر شده بود، شاهد آن نبودیم که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران صراحتا طرح هرگونه شرطی از طرف ایران را تکذیب کند.
جالب آنکه چند روز دیگر قرار است نشست سه جانبه وزرای خارجه #ایران #ترکیه و #روسیه در مسکو انجام شود. و کماکان شاهد هیچ تحرکی نیستیم و گویی اتفاق خاصی هم نیفتاده.

بهر حال بنظر میرسد با روند فعلی، تا فردا ظهر کلیه مسلحین و خانواده های آنان از حلب خارج خواهند شد و دیگر اهرم مناسبی برای نجات جان مردم شیعه فوعه کفریا در دست نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر توان کافی برای فشار و اجرایی شدن این توافق دارد، چه در میدان و چه در بعد سیاست خارجی؛ تنها نیازمند اجماع و اراده است.
وانگهی گویی همه فراموش کرده اند، که قبل از هر چیز این مساله، یک موضوع انسانی است و اصرار و پیگیری و موضع گیری علنی در مورد آن نه تنها خجالت آور نیست، بلکه یک سند محکم برای مقابله با شانتاژ تبلیغاتی غرب به بهانه ظاهرا انسان دوستانه است.

اما گویا اهمیت این موضوع در حدی نیست که از جایگاه های رسمی کشور از آن سخن گفته شود؛ و اگر ایران از آن سخن نگوید، انتظاری از دیگران نیست...

احتمالا تا فردا ظهر مشخص می شود قصه مظلومیت این مردم ادامه خواهد داشت یا اقدامی برای آنان صورت می پذیرد.

#جهاد_رضا